Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, nov, 12 2018
Senaste Nytt

Alstom visar intresse för brittiska järnvägsmarknaden

Höghastighetsträckan HS2 från London till Birmingham är först ut och skulle i teorin stå färdig 2026 innan man går vidare till Manchester och Leeds. Det pratas om stora tidsbesparingar, London till Birmingham tar idag 84 minuter som snabbast och skulle i framtiden ta 49 och London till Manchester skulle ta 68 minuter istället för 128 men upp till Skottland blir gapet mindre. Foto: Wikimedia, kredit: HS2-project
Höghastighetsträckan HS2 från London till Birmingham är först ut och skulle i teorin stå färdig 2026 innan man går vidare till Manchester och Leeds. Det pratas om stora tidsbesparingar, London till Birmingham tar idag 84 minuter som snabbast och skulle i framtiden ta 49 och London till Manchester skulle ta 68 minuter istället för 128 men upp till Skottland blir gapet mindre. Foto: Wikimedia, kredit: HS2-project
Publicerad av
Markku Björkman - 04 okt 2018

Alstom söker ett antal olika alternativ på den brittiska marknaden under de närmaste åren enligt Mike Muldoon, chef för Alstoms affärsutveckling i Storbritannien och Irland.

- I Storbritannien går vi in ​​i andra tjänster som följer marknaden. Vi är nummer ett i världen för "out of a box" -projekt, sade Muldoon.

HS2 är ett projekt som Alstom tittar på, och det är ett av fem bud som är listade för att bygget av 54 klassiska kompatibla tåg för den nya brittiska linjen.

- HS2 är nästa riktigt stora sak för Storbritannien. Vi har det största utbudet och vi analyserar inbjudan till anbudet, säger Muldoon.

Att tillhandahålla signaleringen var också något som företaget skulle vara intresserad av.

Han lyfte fram företagets partnerskap med Stagecoach i budgivning för nästa sydöstra franchise i Storbritannien och tillade:

- Vi kommer att ta ett mer praktiskt tillvägagångssätt, men vi tittar också på ett tåg. Muldoon sade att Alstom hade varit utanför Storbritanniens rullande materiel "av designorsak" men att den nu har produkter tillgängliga, inklusive elektriska multipelaggregat, som kan anpassas för specifika konstruktioner, inklusive förortsmarknader eller för tåg som kör125 mph.
 

Annons

Annons

Annons