Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Rekordstort intresse för nattåg till Vemdalen

Foto: Snälltåget
Foto: Snälltåget
Publicerad av
Peter Höök - 25 sep 2018

Intresset för Snälltågets nattåg till Vemdalen är rekordstort inför säsongen 2018/19. Det är dubbelt så många bokade jämfört med samma tidpunkt förra året.

–  Vi börjar nu se effekterna av ett långsiktigt arbete med att erbjuda ett enkelt och klimatsmart sätt att ta sig till Vemdalen, säger Marco Andersson, Marknadschef på Snälltåget.

Främst är det en ökning under sportlovsveckorna, men även under januari och under vårvintern i mars ökar resandet. 

Nattåget till Vemdalen är ett samarbete mellan Snälltåget och Destination Vemdalen. Nattåget avgår från Malmö via Lund, Hässleholm, Alvesta, Nässjö, Linköping, Norrköping, Stockholm och Uppsala varje vecka från jul till påsk. Tåget avgår på lördagskvällen från Malmö via Stockholm och ankommer Röjans station på Inlandsbanan på morgonen.

Därifrån går transferbussar till destinationerna i Vemdalen - Klövsjö 11 kilometer, Storhogna 15 kilometer, Vemdalsskalet 22 kilometer och Björnrike 35 kilometer. Hemresan sker söndag eftermiddag med ankomst Stockholm söndag kväll och Malmö måndag morgon.

En del av tågresan sker på Inlandsbanan mellan Östersund och Röjan. Den sker helt fosilfritt med RME, raps, istället för diesel för att tåget ska vara det i särklass mest miljövänliga sättet att ta sig till fjällen.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons