Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Klassisk panoramavagn har lämnat Sverige

Foto: Netrail
Foto: Netrail
Publicerad av
Peter Höök - 14 sep 2018

NetRail har låtit renovera och uppgradera den först byggda Panoramavagnen från DB Rheingold Express. De fem vagnarna levererades ursprungligen till tyska DB på 1960-talet. DB använde vagnarna bland annat i lyxtåget Rheingold som gick från Nederländerna via Tyskland till Schweiz.

1999 köpte så Tågkompaniet de fem vagnarna. Vagnarna användes i Tågkompaniets tåg Stockholm-Luleå och på Malmbanan fram till 2003 då Connex tog över trafiken. 2005 sålde Tågkompaniet fyra av vagnarna till olika föreningar och museer i Tyskland. Den femte vagnen, nummer 201, såldes till TGOJ Trafik som såldes den vidare 2008 till NetRail som hyrde ut den till Veolia Transport.

Nu har Netrail sålt vagnen till en holländsk köpare och numera finns alltså ingen av panoramavagnarna kvar i Sverige.

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...