Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 14 sep 2018

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i fjol. Störst var ökningen bland barnfamiljer och seniorer, men även sommarens banarbeten i Stockholm och Hallsberg bidrog. Hela 20 procent fler resenärer valde att resa med Tåg i Bergslagen under juli månad, jämfört med samma period i fjol. Den positiva utvecklingen fortsatte även under augusti månad, där resandet ökade med totalt 17 procent, jämfört med föregående år.

– Allt fler upptäcker tågets många fördelar, såsom ökad komfort och större möjligheter att umgås med nära och kära. Samtidigt väljer fler svenskar att semestra på hemmaplan, och har därmed passat på att utforska Bergslagen, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

Totalt gick resandet med Tåg i Bergslagen upp 18 procent mellan juli och augusti, jämfört mot samma period för föregående år. Även satsningen på sommarkortet som gett resenärerna möjligheten till fritt resande under tre dagars tid, har fallit väl ut.

– Dubbelt så många sommarkort har sålts i år, jämfört med i fjol. Framförallt är det barnfamiljer och seniorer som passat på att utnyttja möjligheten. Till nästa sommar ska vi göra det enklare för våra resenärer att köpa sina sommarkort, säger Martin Drakenberg, affärschef vid SJ.

Samtidigt har banarbetet mellan Hallsberg och Mjölby gjort att tågen till och från Örebro letts om via Norrköping, något som skapat en tillfällig direktförbindelse mellan Sveriges sjätte och tionde största stad. En förbindelse som uppskattats av många resenärer.

– Vi ser en ökande efterfråga längs med den nya linjen. Därför kommer vi nu även se över möjligheterna till att utveckla just en sådan linje framöver, säger Martin Drakenberg.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons