Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Kraftig resandeökning för Tåg i Bergslagen

Foto: SJ
Foto: SJ
Publicerad av
Peter Höök - 14 sep 2018

Sommarens resande med Tåg i Bergslagen ökade med 20 procent, jämfört med i fjol. Störst var ökningen bland barnfamiljer och seniorer, men även sommarens banarbeten i Stockholm och Hallsberg bidrog. Hela 20 procent fler resenärer valde att resa med Tåg i Bergslagen under juli månad, jämfört med samma period i fjol. Den positiva utvecklingen fortsatte även under augusti månad, där resandet ökade med totalt 17 procent, jämfört med föregående år.

– Allt fler upptäcker tågets många fördelar, såsom ökad komfort och större möjligheter att umgås med nära och kära. Samtidigt väljer fler svenskar att semestra på hemmaplan, och har därmed passat på att utforska Bergslagen, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

Totalt gick resandet med Tåg i Bergslagen upp 18 procent mellan juli och augusti, jämfört mot samma period för föregående år. Även satsningen på sommarkortet som gett resenärerna möjligheten till fritt resande under tre dagars tid, har fallit väl ut.

– Dubbelt så många sommarkort har sålts i år, jämfört med i fjol. Framförallt är det barnfamiljer och seniorer som passat på att utnyttja möjligheten. Till nästa sommar ska vi göra det enklare för våra resenärer att köpa sina sommarkort, säger Martin Drakenberg, affärschef vid SJ.

Samtidigt har banarbetet mellan Hallsberg och Mjölby gjort att tågen till och från Örebro letts om via Norrköping, något som skapat en tillfällig direktförbindelse mellan Sveriges sjätte och tionde största stad. En förbindelse som uppskattats av många resenärer.

– Vi ser en ökande efterfråga längs med den nya linjen. Därför kommer vi nu även se över möjligheterna till att utveckla just en sådan linje framöver, säger Martin Drakenberg.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...