Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

"Snabba tågförbindelser mellan stora städer skapar tillväxt"

Finlands kommunikationsminister Anne Berner anser att den nu aktuella utredningen handlar om de tre stadsregionerna i södra Finland men att rälstrafiken behöver utvecklas i hela landet. Foto: Wikimedia, kredit: Finlands regering, fotograf, Sakari Piippo
Finlands kommunikationsminister Anne Berner anser att den nu aktuella utredningen handlar om de tre stadsregionerna i södra Finland men att rälstrafiken behöver utvecklas i hela landet. Foto: Wikimedia, kredit: Finlands regering, fotograf, Sakari Piippo
Publicerad av
Markku Björkman - 11 sep 2018

Satsningar på snabba tågförbindelser mellan Åbo, Helsingfors och Tammerfors skapar tillväxt för hela landet, visar ny finländsk konsultutredning.

Finland behöver nya snabba rälsförbindelser, och det råder stor samstämmighet på alla nivåer om att satsningar på dem bör göras, säger kommunikationsminister Anne Berner.

– Satsningarna behövs som medel för att utvidga pendlingsområdena, för att främja den ekonomiska tillväxten och för att stävja klimatförändringen, säger Berner till Helsinforstidningen Hufvudstadsbladet.

Berner deltog på tisdagen i publiceringen av en utredning om fördelarna med att koppla samman Helsingfors, Åbo och Tammerfors med snabba tågförbindelser. Målsättningen i utvecklingen av finländsk rälstrafik borde enligt utredningen vara att en tågresa mellan de tre städerna i framtiden inte räcker mer än en timme.

Berner konstaterar att utredningen tydligt visar på fördelarna med snabba förbindelser och ökad kapacitet mellan de tre städerna.

– Det som nu behöver göras är att noggrant utreda hur stora infrastruktursatsningar – såsom utbyggnaden av rälstrafiken – påverkar nationen som helhet. Det behövs kalkyler på vad de innebär i fråga om ökad konkurrenskraft och över hur vi får dem att betala sig, säger Berner i HBL.

Berner säger att stora satsningar på rälstrafiken inte låter sig finansieras med skattemedel.

– Vi har redan i dag en stor reparationsskuld på landets vägar och den ska finansieras med skattemedel. Men en utbyggnad av infrastrukturen för rälstrafik behöver privata investeringar, till exempel i form av projektbolag där staten endast är delägare, säger Berner.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...