Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

New York öppnar ny tunnelbanestation vid World Trade Center

Ingången till nya World Trade Center Transportation Hub och nya stationen WTC Cortland . Från detta nya trafiknav kan resenärerna nå 11 olika tunnelbanelinjer via Cortland Street, World Trade Center och tunnelbanestationerna Fulton Center och vidare till Port Authority Trans-Hudson -PATH – linjen, som möjliggör resor till New Jersey.  Foto: Wikimedia, kredit: flickr.com/photos/iamsdawson
Ingången till nya World Trade Center Transportation Hub och nya stationen WTC Cortland . Från detta nya trafiknav kan resenärerna nå 11 olika tunnelbanelinjer via Cortland Street, World Trade Center och tunnelbanestationerna Fulton Center och vidare till Port Authority Trans-Hudson -PATH – linjen, som möjliggör resor till New Jersey. Foto: Wikimedia, kredit: flickr.com/photos/iamsdawson
Publicerad av
Markku Björkman - 11 sep 2018

New Yorks kollektivtrafikföretag Metropolitan Transportation Authority (MTA) öppnade nya tunnelbanestationen WTC Cortlandt den 8 september och ersatte därmed den ursprungliga stationen på Lower Manhattan, som förstördes totalt i samband med terrorattackerna den 11 september 2001.

Den nya stationen är fullt anpassad för rörelsehindrade resenärer. En hiss möjliggör åtkomst från gatan till den sydgående plattformen, och en annan hiss gör det möjligt att nå varje plattform från mellanvåningar.

Stationen erbjuder omfattande omstigningsmöjligheter på grund av dess placering intill World Trade Center Transportation Hub. Från detta trafiknav kan resenärerna nå 11 olika tunnelbanelinjer via Cortland Street, World Trade Center och tunnelbanestationerna Fulton Center och vidare till Port Authority Trans-Hudson (PATH) – linjen, som möjliggör resor till New Jersey.

Byggandet började 2015 när MTA fick ansvaret för området, som ligger inom det större World Trade Center-området som kontrolleras av Port Authority of New York och New Jersey (PANYNJ). Stationens ramar, som inrymmer dess stomme, måste stödjas av pelare som har stampats ner in i berggrunden på mer än 18 meters djup. Först därefter byggdes stationen, vilket möjliggjorde byggandet av en 213 meter lång och 14 meter bred tunnelbanestation med flera våningar under gatunivån.

Stationen innehåller moderna bekvämligheter och säkerhetsfunktioner. Även en effektiv luftkonditionering med två fläktanordningar har installerats inne på stationen för att upprätthålla en bekväm innemiljö. På somrarna brukar New Yorks tunnelbanestationer ha ”bastuklimat”, medan det är iskallt i vagnarna.

Den nya stations namn hänvisar till en plats mellan World Trade Center och Cortlandt Street, som existerade ovanför stationen när tunnelbanans linje 1. ursprungligen öppnade i juli 1918, men som revs när det senare förstörda Twin Tower byggdes i slutet av 1960-talet.

- Öppningen av WTC Cortlandt innebär att en pulserande stadsdel tillförs en ny tunnelbanestation, som representerar en viktig milstolpe för södra Manhattans återuppbyggnad och för utvecklingen av stadsdelens centrala del, säger MTA:s VD Joseph Lhota,.

​​​​​​​- WTC Cortlandt är mer än en ny tunnelbanestation. Stationen är symbolisk för New York-bornas okuvliga vilja att återställa och avsevärt förbättra hela området runt World Trade Center, sade Lhota.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...