Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Infrastrukturkansliet vill upprusta Stångådalsbanan

Foto: Infrastrukturkansliet
Foto: Infrastrukturkansliet
Publicerad av
Peter Höök - 13 sep 2018

Infrastrukturkansliet är ett samverkansprojekt mellan 7 kommuner som fokuserar på Stångådalsbanan, järnvägen mellan Kalmar och Linköping i Östergörland och Kalmar län. Infrastrukturkansliets vision är att få till en ny uppgraderad Stångådalsbana som medför restider på 2 timmar mellan Kalmar och Linköping.

Rätt modernitet med vätgaståg gör att man kan hålla nere kostnaderna och få en miljövänligare resa snabbare jämfört med en investering i en elektrifierad bana. Nu lobbar man för en uppgraderad Stångådalsbana trots att sträckan inte fått några anslag i infrastrukturplanen.

Med en upprustad järnväg skulle det ta 2 timmar att färdas från Linköping till Kalmar i stället för 3 timmar som det tar i dag.  Och vätgaståg är ingen utopi menar Infrastrukturkansliet, redan nu är över hundra vätgaståg beställda runt om i Europa. En upprustning, menar man, skulle gynna utvecklingen av näringslivet i i Östergörland och Kalmar län.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...