Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Vill rädda Halmstad-Nässjö Järnvägar

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 13 sep 2018

Ett hundra miljoner kronor. Det är vad som behövs för att få godtagbar standard på den knappt 20 mil långa HNJ, Halmstad-Nässjö Järnvägar, och kunna rädda banan. Det menar Svenska Järnvägsfrämjandet. Trots den uppenbara lönsamheten finns inga anslag med i Infrastrukturplanen 2018-2029 för rusta upp de 11,5 milen mellan Halmstad och Värnamo. Däremot skall HNJ-banan därifrån till Vaggeryd och Vaggerydsbanan vidare till Jönköping, ihop 7.5 mil, rustas upp och elektrifieras för 1,5 miljard kronor varav kommuner och region står för tredjedelen. Då skall restiden bli 50 minuter.

Trafikverket betraktar sådana smååtgärder som Corshammar föreslår, vilka skulle minska restiden med en kvart till 78 minuter mellan Halmstad och Värnamo, som standardhöjning, så därför vill man inte göra det som underhåll. Men man vill inte heller göra det som investering.

Trafikverket säger att vi måste våga prioritera och lägga ner lågtrafikerade banor (med mindre än 30 tåg om dygnet) och ersätta med buss. Med bra järnväg reser man dock dubbelt så fort med tåg som med buss. Järnvägens hastighet kan höjas ytterligare men inte bussens.

Med upprustningen mellan Jönköping och Värnamo kommer resandet där att öka kraftigt. Då borde det vara ett naturligt första steg att samtidigt göra smååtgärderna mellan Värnamo och Halmstad och få kort restid och flerdubblat resande på hela sträckan. Med bränslecells- eller batteritåg kan man få elektrisk drivning även där det inte är elektrifierat. Nästa steg är att elektrifiera hela banan och att ytterligare öka farten. Läggs banan ner betyder det avfolkning för de kommuner som drabbas.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...