Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

InnoTrans 2018: - 22 ledande transportföretag visar framtida mobilitetslösningar

En rundvandring med internationella järnvägsexperter på InnoTrans 2016. Bilden visar trängseln vid avdelningen för Alstoms rullande materiel. i år, kommer ett stort antal representanter för staliga järnvägsföretag, däribland från Kina, Dubai, Kazakstan, Japan, Sydkorea och Ukraina. Foto: Innotrans
En rundvandring med internationella järnvägsexperter på InnoTrans 2016. Bilden visar trängseln vid avdelningen för Alstoms rullande materiel. i år, kommer ett stort antal representanter för staliga järnvägsföretag, däribland från Kina, Dubai, Kazakstan, Japan, Sydkorea och Ukraina. Foto: Innotrans
Publicerad av
Markku Björkman - 13 sep 2018

För globala transportföretag erbjuder InnoTrans 2018 ett exklusivt tillfälle att presentera sina produkter och tjänster för tiotusentals fackbesökare. Det gäller särskilt nya och framtida mobilitetslösningar.

Ett stort antal globala expertgrupper kommer att närvara under detta kompakta och komprimerade mässa. Av de 22 ledande transportföretag, som deltar i år, kommer 14 från länder utanför Tyskland, däribland från Kina, Dubai, Kazakstan, Japan, Sydkorea och Ukraina. KEOLIS, ett dotterbolag till franska SNCF, är däremot en nykomling vid årets ledande mässa för transportteknik och kommer att vara representerad med en egen monter vid CityCube i hall A.  

Polens statliga järnvägsbolag PKP kommer att vara representerat i hall 16. Detta är för första gången på InnoTrans som ett transportföretag upptar en hel hall. De övriga internationella transportföretagen kommer att samlas igen i CityCube, med presentation av det snabbt framåtskridande Rail Baltica-projektet, som i framtiden kommer att förbinda Warszawa, Kaunas, Riga och Tallinn med Berlin. Intelligent, futuristisk och innovativ.

Dubai gör reklam för World Expo 2020

- Vid årets InnoTrans, kommer Väg- och transportmyndigheten i Dubai (RTA) att representeras av ett mobilitetsprojekt som inte bara är intelligent, futuristiskt och innovativt utan också kommer att spela en nyckelroll vid World Expo 2020 och även därefter, förklarar RTA:s VD, Mattar Al Tayer.

-  Projektet omfattar allt från 3D-tryckteknik, Enterprise Command & Control Center (EC3), Route 2020, utbyggnad av tunnelbanesystemet Red Line i Dubai, Hyperloop, Dubai Metro Green Development och en internationell konferens om förarlösa fordon. Arrangemanget kommer att kombineras med en tävling, tillägger Al Tayer.

- RTA: s deltagande möjliggör också ett utmärkt tillfälle att träffa tågtillverkare och  experter för transportsystem och att dela kunskaper om järnvägssystem i synnerhet och transportsystem i allmänhet, säger Al Tayer.

Framåtblickande interiörer och visionära begrepp

På eftermiddagen den 20 september kommer dialogforumet, som organiseras av Tyska transportföretagsföreningen (VDV) och det tyska transportforumet (DVF) att analysera temat "Nya mobilitetsstjänster + buss och järnväg - Hur påverkas kollektivtrafiken av digitalisering?". Kollektivtrafikforumet diskuterar under samma dag temat "Digitalisering inom kollektivtrafik - Nuvarande och framtida aspekter".

Arrangörerna är ETC Transport Consultants GmbH och tyska trafikplaneringsmyndigheten Planungsbüro für Verkehr (PBV). Den 19 september på International Design Forum, som organiseras av International Design Center Berlin (IDZ) kommer fokusen riktas på temat: "Från inrikesvisioner till utökad mobilitet - innovativa transportlösningar för en förändrad värld".

Tåg med idéer 

Första presentationen av så kallade ”Ideenzug” (Idétåget), ett innovativt tåg som kommer utan tvekan att bli en höjdpunkt på InnoTrans 2018. - Med vårt nya innovativa koncepttåg och dess fordonslösningar syftar till att erbjuda kollektivtrafikkunderna en helt ny reserfarenhet, berättar Sabina Jeschke, styrelseledamot och ansvarig för Deutsche Bahns avdelning för teknik och digitalisering, för mässarrangörerna i Berlin.

- Tågets interiör ger plats åt förutom modern design, även rum för utövande av sport, arbete med trådlös koppling, utställningsyta och lokaliteter för avkoppling. Digital kundinformation och underhållning är också viktiga aspekter, tillägger Jeschke.

- Vårt mål är att inspirera kolleger som arbetar inom kollektivtrafiken och övertyga dem om att tillämpa nya innovativa och kundorienterade idéer för deras framtida verksamheter.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...