Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Bombardiers nya batteritåg presenterades i Henningsdorf

Batteridrivna Talent 3 BEMU är enligt tillverkaren cirka 50 procent tystare än moderna dieseltåg. En jämförande studie av Dresdens tekniska universitet indikerar att batteridrivna tågsätt också är mer ekonomiska när det gäller totala kostnader under en livslängd på 30 år. Foto: Bombardier Transportation
Batteridrivna Talent 3 BEMU är enligt tillverkaren cirka 50 procent tystare än moderna dieseltåg. En jämförande studie av Dresdens tekniska universitet indikerar att batteridrivna tågsätt också är mer ekonomiska när det gäller totala kostnader under en livslängd på 30 år. Foto: Bombardier Transportation
Publicerad av
Markku Björkman - 13 sep 2018

En prototyp av Bombardiers Talent 3 EMU utrustad för batteridrift presenterades formellt på den fransk-kanadensiska företagets Hennigsdorf-anläggning utanför Berlin den 12 september vid en ceremoni med statssekreterare för transport och digital infrastruktur Enak Ferlemann och delstaten Brandenburgs transportminister Kathrin Schneider.

Tåget har utvecklats under de senaste två åren genom ett partnerskap som omfattar DB Regio-dotterbolag DB ZugBusRegionalverkehr Alb-Bodensee, Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg, Tysklands Nationella organisation för vätgas- och bränslecellsteknik och Berlins tekniska universitet, med stöd av 4 miljoner ero från federala regeringens innovationsprogram för elektromobilitet. Efter en testserie förväntas tåget starta kommersiell service med DB under år 2019. Först handlar det om ett tolvmånadersförsök på regionala sträckor i Alb-Bodensee-området.

Enheten är utrustad med fyra takmonterade Bombardier Mitrac-traktionsbatterier, som kan laddas från 15 kV 16,7 Hz överledning eller med regenererad bromsenergi. Dessa ger en räckvidd på cirka 40 km off-wire, men projektpartners räknar med att vidare utveckling av batterier kommer att öka räckvidden i framtiden upp till 100 km.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...