Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

InnoTrans 2018: Deutsche Bahn Cargo använder Innofreights godsvagnar

Som tecken på det goda samarbetet har SZ Cargo och Innofreight designat ett Taurus-lok i Innofreight-färger. Loket står idag startklart för att transportera olika containrar, bland annat med Innofreights RockTainer.
Loket kommer att transportera gods i Slovenien och Österrike. Foto: Innofreight
Som tecken på det goda samarbetet har SZ Cargo och Innofreight designat ett Taurus-lok i Innofreight-färger. Loket står idag startklart för att transportera olika containrar, bland annat med Innofreights RockTainer. Loket kommer att transportera gods i Slovenien och Österrike. Foto: Innofreight
Publicerad av
Markku Björkman - 13 sep 2018

På järnvägsmässan InnoTrans i Berlin (18 – 21 september 2018) kommer DB Cargo, VTG och Innofreight att presentera fler innovative produkter, däribland den nya 2x30-fot stora godsvagnen InnoWaggon för stålrullar, samt 2x45-fots InnoWaggon för transporter av rundvirke.

Den 6 augusti 2018 signerade tyska DB Cargo och österrikiska Innofreight det första leasingkontraktet med InnoWaggons för stålämnestransporter och om användningen av Innofreights modulära logistiksystem.

Den här typen av vagnar har framgångsrikt använts av ČD Cargo sedan 2016 för transporter av halvfabrikat till stålindustrin. Det är möjligt att frakta upp till 146 ton i varje InnoWaggon.

Innofreight’s partner VTG kommer att tillhandahålla ett antal InnoWaggons för dessa transporter.

Vagnarna utgör en första del av ett större planerat samarbete. Med hjälp av dessa modulära vagnar och deras containersystem är Innofreight kapabel att agera som DB Cargo:s partner i arbetet att modernisera vagnsflottan.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...