Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Alstom visar Coradia iLint-tåg på Innotrans 2018

Foto: Alstom
Foto: Alstom
Publicerad av
Peter Höök - 12 sep 2018

Alstom gör framsteg med sina Coradia iLint-tåg, världens första vätgasdrivna passagerartåg som nu för första gången presenteras för allmänheten på Innotrans 2016.Tåget, som inte släpper avgaser och är nära nog bullerfritt och är en revolutionerande möjlighet för framtidens järnvägstrafik.

Alstoms så kallade "framtidens tåg" introducerades första gången i världen på industrimässan Innotrans i 2016. Tekniken ska börja de  första passagerartesten i Tyskland i början av 2016. Alstom hoppas att tåget kan vara intressant för järnvägsoperatörer som vill byta ut sina operationer på icke-elektrifierade linjer.

På InnoTrans 2018 kommer Alstom för första gången att visa opp sitt nya utsläppsfria tåg för en bredare allmänhet. Under 2014 skrevs Letter of Intent för köp av de nya tågen under med de tyska delstaterna Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen och Baden-Württemberg, samt kollektivtrafikmyndigheterna i Hesse.

I Alstoms monter kommer besökaren att kunna följa med på en resa för att upptäcka Alstoms kunskap och erfarenhet i alla faser av järnvägsprojekt: design, byggnation, drift och underhåll samt förnyelse. Alstom kommer också att visa flera konkreta exempel på intressanta järnvägsprojekt under InnoTrans 2018.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons