Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Alstom visar Coradia iLint-tåg på Innotrans 2018

Foto: Alstom
Foto: Alstom
Publicerad av
Peter Höök - 12 sep 2018

Alstom gör framsteg med sina Coradia iLint-tåg, världens första vätgasdrivna passagerartåg som nu för första gången presenteras för allmänheten på Innotrans 2016.Tåget, som inte släpper avgaser och är nära nog bullerfritt och är en revolutionerande möjlighet för framtidens järnvägstrafik.

Alstoms så kallade "framtidens tåg" introducerades första gången i världen på industrimässan Innotrans i 2016. Tekniken ska börja de  första passagerartesten i Tyskland i början av 2016. Alstom hoppas att tåget kan vara intressant för järnvägsoperatörer som vill byta ut sina operationer på icke-elektrifierade linjer.

På InnoTrans 2018 kommer Alstom för första gången att visa opp sitt nya utsläppsfria tåg för en bredare allmänhet. Under 2014 skrevs Letter of Intent för köp av de nya tågen under med de tyska delstaterna Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen och Baden-Württemberg, samt kollektivtrafikmyndigheterna i Hesse.

I Alstoms monter kommer besökaren att kunna följa med på en resa för att upptäcka Alstoms kunskap och erfarenhet i alla faser av järnvägsprojekt: design, byggnation, drift och underhåll samt förnyelse. Alstom kommer också att visa flera konkreta exempel på intressanta järnvägsprojekt under InnoTrans 2018.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...