Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Alstom installerar Wi-Fi på polska IC-tåg

Polska Pendolino IC-tåg ED250 på stationen i Katowice. Snart går det att surfa i dessa tåg. Foto: Wikimedia, kredit: Phil Richards
Polska Pendolino IC-tåg ED250 på stationen i Katowice. Snart går det att surfa i dessa tåg. Foto: Wikimedia, kredit: Phil Richards
Publicerad av
Markku Björkman - 12 sep 2018

Polska tågoperatören Polskie Koleje Państwowe (PKP) tecknade avtal med Alstom för installation av Wi-Fi i Express InterCity Premium (EIP) -tåg, som ursprungligen byggdes av Alstom som Pendolino-tåg. De första EIP-tågen med tillgång till gratis trådlöst internet kommer att starta på polska järnvägsnätet senare under hösten 2018. Kontraktet uppgår till 31,7 miljoner polska zloty (7,3 miljoner euro) och omfattar underhåll under 5 år.

I augusti i år genomfördes lyckade pilotprov på Wi-Fi-enheter i Pendolino-tågen. Installationen av trådlöst internet i EIP-depåerna startar i september. Enligt planen ska det i slutet av 2018 finnas Wi-Fi tillgängligt i 200 konventionella tågvagnar och detta antal förväntas öka ständigt.

Kontraktet mellan PKP Intercity och Alstom, innebär också att det upprättas en telekomoperatörtjänst och parterna kommer också underteckna ett lämpligt datatillståndsavtal. Sålunda kommer användardata att anpassas på ett korrekt och kompatibelt sätt till den nuvarande polska lagen om skydd av personuppgifter.

Det blir Alstoms team i Warszawa, som kommer att ansvara för installationen av Wi-Fi-enheterna i Pendolinos ED 250. Enligt avtalet kommer företaget att skapa ett Wi-Fi-installationsprojektlag samt säkerställa leverans och underhåll av dessa enheter och utbildning av PKP Intercity´s personal.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...