Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jul, 17 2019
Senaste Nytt

Repetitionsutbildningar i elsäkerhet för järnvägen

Bild: Trafikverket
Bild: Trafikverket
Publicerad av
Peter Höök - 12 sep 2018

Utbildningarna i elsäkerhet för järnvägen vänder sig främst till lärare i elsäkerhet. Närvaro vid någon av nedan uppräknade informationsträffar krävs för att ha behörighet att repetitionsutbilda personal med elsäkerhetsfunktioner för arbete i Trafikverkets järnvägsanläggningar.

Informationsträffarna genomförs vid fyra tillfällen på tre olika orter 2018, Malmö, Göteborg, Stockholm.

Den elkraft som Trafikverket köper levereras som 132 kV, 3-fas högspänning med frekvensen 50 Hertz. Tågen drivs med 15 kV, 1-fas med frekvensen 16,7 Hz. Elkraften måste därför omvandlas i så kallade omformarstationer, som finns med jämna mellanrum utmed järnvägen.

Annons

Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen.  Illustration: Rail Baltica
Bygget av Rail Baltica är planerat att vara genomfört 2026 med målet att integrera de baltiska staterna i det europeiska järnvägsnätet. Rail Baltica kommer att vara en snabb och konventionell dubbelspårig elektrifierad och ERTMS-utrustad järnvägslinje konstruerad för en maximal hastighet på 240 km/h på rutten från Tallinn till litauisk-polska gränsen. Illustration: Rail Baltica

Estlands och Finlands ministrar diskuterade Rail Baltica

"tunnelprojektet på dagordningen"

Finlands kommunikationsminister Sanna Marin och Estlands ekonomi- och infrastrukturminister Taavi...

Annons

Annons