Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

TU Graz använder akustiska vågor för att upptäcka rälsfel

Färgen på skärmen visar mängden akustisk intensitet längs en järnvägssträcka. Blå indikerar akustisk intensitet på låg nivå och röd visar akustisk intensitet på hög nivå. Bild: Graz University of Technology
Färgen på skärmen visar mängden akustisk intensitet längs en järnvägssträcka. Blå indikerar akustisk intensitet på låg nivå och röd visar akustisk intensitet på hög nivå. Bild: Graz University of Technology
Publicerad av
Markku Björkman - 12 sep 2018

Graz University of Technology använder akustiska vågor för att upptäcka spårfel och slitna komponenter. I många länder används redan akustisk avkänning (DAS) för att identifiera tåget position. Ivan Vidovic, som är forskarassistent vid Institutet för järnvägsteknik och transportekonomi vid Graz tekniska högskola i Österrike, deltar i ett projekt för att uppnå detta mål. Han är en av föredragarna vid Intelligent Rail Summit 2018, som äger rum den 27-29 november i Malmö.

Akustiska vågor används redan för tågposition i ett antal länder, däribland Österrike, Japan, Tyskland och Schweiz. Men Vidovic vill gå ett steg längre genom att använda samma signal för att identifiera järnvägsspår, till exempel slitage och ballastnedbrytning.

- När ett tungt tåg passerar en sträcka genereras en specifik ljudvåg med ett karakteristiskt mönster. När samma mönster ses igen i ljudvågorna vet analytikerna omedelbart att det handlar om ett tungt tåg. Därigenom identifieras olika typer av tåg.

I teorin kan metoden också användas för att identifiera skador på banan ellr hos växelteknik. Denna metod använder fiberoptiska kablar som finns redan längs spåret. Endast en glasfiberkabel per sträcka behövs för denna teknik. Dessutom behövs en särskild enhet för att övervaka upp till 40 kilometer räls.

För närvarande arbetar TU Graz på ett tvåårigt projekt i samarbete med en central europeisk infrastrukturförvaltare, som använder denna teknik. Hitintills har tekniken fungerat framgångsrikt.

- Det ser väldigt lovande ut. Med ljudvågorna kan vi se exakt när underhåll har genomförts, till exempel ifråga om ballastfyllning eller tidpunkten för rälsslipning, säger Vidovic.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...