Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

InnoTrans 2018: Stadler presenterar sju nya tågkoncept

Detta högpresterande biomodulära lokomotiv från Stadler presenteras bland andra järnvägsinnovationer på årets InnoTrans. Foto: Stadler
Detta högpresterande biomodulära lokomotiv från Stadler presenteras bland andra järnvägsinnovationer på årets InnoTrans. Foto: Stadler
Publicerad av
Markku Björkman - 12 sep 2018

Stadler var redan 2016 en av de största utställarna av järnvägsfordon på InnoTrans 2016. Tågtillverkaren med produktionsanläggningar i Schweiz, Tyskland, Spanien, Polen, Ungern, Vitryssland och USA presenterar ännu större utbud på årets upplaga i Berlin där Stadler kommer att visa upp sju olika fordonskoncept med en rad nya lösningar. Stadler finns på monter 103 i hall 2.2 och O/615 på utomhusarealens utställningsplats.

Besökarna får bland annat en första glimt av Stadlers två nya förortståg, en självkörande METRO, två nya FLIRT-tåg, ett högpresterande biomodulärt lokomotiv och företagets senaste dubbeldäckståg för nordeuropeiska förhållanden med modifierad spärrmätare.

Stadlers fordon, som visas längs ett 500 meter långt spåravsnitt utomhus, sätter, enligt företaget, ”nya riktmärken när det gäller prestanda, energieffektivitet och passagerarkomfort.”

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...