Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Slagnäs bangård saneras

Uppdraget är värt cirka 13 miljoner kronor

Foto: Svevia
Foto: Svevia
Publicerad av
Peter Höök - 12 sep 2018

Ett av Norrbottens mest förorenade områden ska äntligen åtgärdas. Uppdraget ska utföras av Svevias specialister på marksanering.

– Saneringen kommer att utföras genom en så kallas schaktsanering. Det betyder att vi schaktar ur det förorenade området och forslar bort massorna till en särskild deponi som kan ta emot så svårt förorenade massor, säger Johnny Palmberg, Svevia.

Föroreningarna uppstod när gruvindustrin utförde omlastning av så kallat slig från gruvorna i Laisvall och Adak mellan åren 1945 och 1973 och består av metaller som bly, koppar och zink men även arsenik. Förutom att forsla bort förorenade massor ska Svevia även skapa en barriär som hindrar vatten från att strömma in och ut genom den gamla bangården som ligger alldeles intill våtmarksområden.

– Med en grävmaskin trycker vi ner plastspontar som bildar som en kassett runt området. Sponten trycks ner cirka 2,5 meter ner i backen och har en hållbarhet på garanterat 200 år. Vi har goda erfarenheter av metoden från ett stort saneringsarbete som vi nyligen avslutat vid den nedlagda läderfabriken i Klippan, Skåne.

I uppdraget ingår även att riva två stickspår, återfyllnad, löpande provtagning samt återställningsarbete.

– Under turistsäsongen passerar det tåg dagligen här på inlandsbanan. Vintertid kommer det ett i veckan. Så för att minimera störningen av tågtrafiken kommer arbetet att utföras vintertid.

Projektet utförs på uppdrag av SGU, Sveriges geologiska undersökning och är värt cirka 13 miljoner kronor.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...