Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Skanska startar bygget av spårvägsdepå i Lund

Bild: Skanska
Bild: Skanska
Publicerad av
Peter Höök - 11 sep 2018

Det blir Skanska som ska börja bygga spårvägsdepån i Lund. Det har nu regionstyrelsen beslutat. Bygget kan komma igång nästa månad. I våras stod det klart att ingen lagt anbud på att bygga hela spårvägsdepån. Projektet har efter det delats upp i mindre delar. Det rapporterar Sydsvenskan

– Tidplanen är inte ändrad. Trafikstarten är planerad till våren 2020, säger Håkan Henmyr, projektchef på Skånetrafiken till tidningen.

Han räknar med att Skanska kan komma igång i mitten av oktober. Förra året senarelades den planerade trafikstarten av spårvägen från 2019 till 2020. Det gjordes när det stod klart att spårvägsdepån inte kunde bli klar enligt den tidigare planen.

– Om allt sedan går enligt plan och det inte hakar upp sig så kan bygget av själva byggnaden komma igång i februari nästa år.

I regionstyrelsens beslut ingår att använda 90 miljoner kronor till projektet. Det ingår också ersättning för redan utförda arbeten på tomten och ökade projekteringskostnader som en följd av att det inte lämnades in några anbud i våras.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...