Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Nya räls med hög fasthållighet på Innotrans

Arkivbild
Arkivbild
Publicerad av
Peter Höök - 11 sep 2018

Stålföretaget Evra har verksamhet i Ryssland, USA, Canada, Tjeckien, Italien och Kazakstan. På Innotrans i Berlin introducerar man räls med högfasthållighetsom riktar sig mot järnvägssträckningar med tung trafik över långa sträckor. Rälsen kommer att vara en av huvudnumren i Evraz närvaro vid InnoTrans 2018.

Rälsen erbjöds marknaden på förra året påstås att ha en slitstyrka på upp till 25 procent högre än standardräls. Enligt de första testerna har förbättrad prestanda också redovisat viktiga parametrar så som utmattningsstyrka, uthållighetsgränser och utmattning.

Företaget säger att denna prestationsnivå har uppnåtts delvis genom att optimera styrka gentemot plasticitet. Evraz har förändrat järnvägsstålets kemiska sammansättning, hittade ett optimalt värmebehandlingsläge och ändrade temperaturen och hastigheten på produktionsprocessen.

Järnvägsskenorna är avsedda för tunga dragfordon och andra hårda driftskrav, inklusive snäva kurvor med en radie på mindre än 650 meter. Enligt de ryska järnvägarna kan 22 000 spårkilometer vara framtiden för  dessa premiumskenor och den nationella järnvägen kommer att arbeta med Evraz för att slutföra certifieringsprocessen innan de erbjuds för export.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...