Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Ny prototyp av batteritåget Desiro ML presenteras på Innotrans

Tåget presenteras även på InnoTrans i Berlin den 18-21 september (spår 1/400) innan det testas på alla icke-elektrifierade ÖBB-linjer. Siemens strävar efter att få tillstånd för tåget när det gäller passagerartransporter under våren 2019. Foto: Siemens
Tåget presenteras även på InnoTrans i Berlin den 18-21 september (spår 1/400) innan det testas på alla icke-elektrifierade ÖBB-linjer. Siemens strävar efter att få tillstånd för tåget när det gäller passagerartransporter under våren 2019. Foto: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 11 sep 2018

Österrikiska tågbolaget ÖBB och Siemens visade nyligen upp en ny variant av batteri-elektriska tåget Desiro i Wien. 

Tåget kommer också att visas på InnoTrans i Berlin nästa vecka (spår 1/400) innan det testas på alla icke-elektrifierade ÖBB-linjer.

Siemens strävar efter att få tillstånd för tåget när det gäller passagerartransporter under våren 2019. Detta 15kV 16,7Hz ac-tåg som har blivit döpt till Cityjet Eco av ÖBB, kommer att användas för passagerarservice på blandade elektrifierade och icke-elektrifierade järnvägssträckor.

Prototyptåget (nr 4746 049) är nästan identiskt med en konventionell klass 4746 EMU. Den extra utrustningen har monterats på fordonets tak. Därmed har man kunnat behålla samma passagerarutrymme som i den tidigare modellen och axellasten kan hållas inom 17-tonsgränsen.

Tre batterimoduler med en total kapacitet på 528 kWh har monterats på taket tillsammans med tillhörande kyl- och elektronisk utrustning. Tågets litium Titanate (LTO) batteri har en uppskattad livslängd på 15 år.

I batteriläge ligger högsta hastigheten på 120 km/h och accelerationen på 0,77 m/ s², vilket kan jämföras med 160 km/ h och 1,0 m/ s² i elektriskt läge.

Cityjet Eco är en del av ÖBB: s strategi att uppnå nollutsläpp för bolagets hela tågbestånd år 2035.

Källa: Siemens

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...