Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Ny spårtrafik till Norra Djurgårdsstaden

Foto: Allgau
Foto: Allgau
Publicerad av
Peter Höök - 10 sep 2018

Miljöpartiet i Stockholm vill att man vill att bygger Spårväg City under nästa mandatperiod. Det innebär en utbyggnad mellan Djurgårdsbron och Ropsten. Miljöpartiet vill att anslutning sker till Lidingöbanan och även en ny förgrening till Lidingö centrum. Kostnaden för en förlängning av spårvägen beräknas ligga på ungefär 3,2 miljarder kronor.

– Planen är att bygga totalt 12 000 nya bostäder Norra Djurgårdsstaden. Alla tillgängliga analyser visar att det krävs spårtrafik för att klara resandebehovet, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Utöver bostäder kommer också cirka 25 000 arbetsplatser finnas i området. År 2030 beräknas över 60 000 personer bo och arbeta i Norra Djurgårdsstaden, enligt Stockholms stad. Vi vet redan nu att bussalternativen inte räcker till i längden och trängseln blir ett faktum. Vi gör oss själva och resenärerna en björntjänst genom att påstå något annat för att spara pengar, säger Helldén i ett pressmeddelande.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman
Bombardiers Talent 3 på Innotrans 2018. Med upp till 304 sittplatser och 53 cykelställ kan passagerare i Vorarlberg förvänta sig en känsla av ökat utrymme i dessa ÖBB:s nya Cityjets, som samtidigt erbjuder en tilltalande design och bekväma sittplatser med möjlighet att sträcka på benen. Foto: Markku Björkman

Bombardier visade första färdiga nya generations Talent 3 på InnoTrans

"ÖBB:s flaggskepp"

Den österrikiska tågoperatören räknar med att kunna sätta det nya ekipaget på spår i västra...

Annons

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...