Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 26 2019
Senaste Nytt

Hull Trains presenterade bilder på ny tågmodell

Stommen och underredet på de nya tågen byggs på Hitachi Rails fabrik i Japan. Foto: Hulltrains
Stommen och underredet på de nya tågen byggs på Hitachi Rails fabrik i Japan. Foto: Hulltrains
Tågets hastighet på 225 km/h och så kallade bi-mode-prestanda bidrar till reducerade körtider. Foto: HullTrains
Tågets hastighet på 225 km/h och så kallade bi-mode-prestanda bidrar till reducerade körtider. Foto: HullTrains
Tågen kommer att finjusteras på Hitachis fabrik i Italien innan de testas och skickas till Storbritannien. Foto: HullTrains
Tågen kommer att finjusteras på Hitachis fabrik i Italien innan de testas och skickas till Storbritannien. Foto: HullTrains
Publicerad av
Markku Björkman - 10 sep 2018

Arbetet med att bygga Hull Trains nya högteknologiska Hitachi-tåg har slutförts och nya bilder har presenteras.

Den nya flottan av Hull Train-tåg kommer att erbjuda mer när det gäller service, kortare resetider och lägre utsläpp.

Tågen, som ska sättas i trafik från och med december 2019, utgör en del av en investering på 60 miljoner brittiska pund. Bakom denna finansiella satsning ligger Hull Trains avsikt att förbättra företagets kundservice. Operatören kommer att ersätta sin nuvarande flotta av 180-serie-tåg med fem nya 802-serier, finansierade av Angel Trains.

Dessa högteknologiska tåg kommer att kunna köras med både diesel och elektrisk drift, vilket innebär att Hull Trains kunder kommer att dra nytta av East Coast Main Lines elektrifierade spår. Hitachi har använt sin japanska höghastighetsteknik för att ge tågen ljusare och mer aerodynamisk design.

- Vi är väldigt glada över att kunna bekräfta den senaste utvecklingen när det gäller våra nya tåg. Nu när skrovet av vår första klass 802-tåg är färdigt kan vi visa för potentiella resenärer en första glimt av vad den nya servicen kommer att innebära. Dessa tåg kommer verkligen att förändra resan från Hull och East Yorkshire till brittiska huvudstaden och vi är glada att kunna se förbättringarna, konstaterade Hull Trains VD, Louise Cheeseman.

Tågets hastighet på 225 km/h och så kallade bi-mode-prestanda bidrar till reducerade körtider. Kunderna kommer att dra nytta av 20 procent mer sittkapacitet jämfört med nuvarande tåg, liksom av nya interiörer med ökad komfort. Passagerarutrymmen kommer att bli ljusare, rymligare och mer aerodynamiska, vilket bidrar till den positiva upplevelsen som enligt tillverkaren är huvudfokus för Hull Trains.

Tågen kommer också att vara tystare och miljövänligare än operatörens tidigare bestånd. De nya tågen minskar skadliga utsläpp med upp till 90 procent jämfört med andra tåg som använder East Coast Main Line.

Tågen kommer sedan att finjusteras på Hitachis fabrik i Italien innan de testas och skickas till Storbritannien för användning vid East Coast Main Line 2019.

Källa: Hulltrain

Annons

Annons

Annons