Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Lojo prioriterar entimmeståget Åbo - H:fors före Hyperloop

Hyperloop TT bygger för närvarande Kinas första Hyperloop-bana. BILD: Kredit: HYPERLOOPTT
Hyperloop TT bygger för närvarande Kinas första Hyperloop-bana. BILD: Kredit: HYPERLOOPTT
Hyperloop TT bygger för närvarande Kinas första Hyperloop-bana. BILD: Kredit: HYPERLOOPTT
Hyperloop TT bygger för närvarande Kinas första Hyperloop-bana. BILD: Kredit: HYPERLOOPTT
Publicerad av
Markku Björkman - 07 aug 2018

Den finländska staden Lojo i södra delen av landet har varit en av de platser som kan bli en del av Hyperloop-projektet.

För ett par år sedan talade initiativtagaren Elon Musk om Lojo som framtida staden för en av de första Hyperloop-stationer i Europa.

Lojo prioriterar ändå det så kallade traditionella och ofta häftigt debatterade ”entimmes-tåget” mellan Åbo och Helsingfors, skriver tidningen Hufvudstadsbladet.

Hyperloop är ett slags rörpost i jätteformat. Det kan mycket väl vara framtidens transportlösning. Varor och människor kan färdas 1 200 km/h i en tub. I Lojo finns det planer på en Hyperloop-station.

Näringslivsdirektören vid Lojo stad, Pekka Puistosalo, är positiv inför framtiden. Han tror att entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors, som ska stanna i både Lojo och Salo, kommer att hålla tidtabellen. Enligt honom är det ännu alltför osäkert om transportsystemet Hyperloop kommer till kommunen.

Vi prioriterar entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors framför Hyperloop-banan. Enligt kommunikationsminister Anne Berner kommer bannätet för entimmes-tåget att vara klart år 2026. En Hyperloop-bana kommer möjligtvis att vara klar på 2030- eller 2040-talet, säger Puistosalo.

I takt med att den teknologiska utvecklingen går framåt kan planerna bli verklighet.

– Den teknologiska utvecklingen går snabbt framåt. När Hyperloop-banan ska byggas kan situationen se helt annorlunda ut än den gör i dag. Samarbetet med Salo kommer att fortsätta i framtiden. Det som sker i Salo påverkar även oss.

Puistosalo ser det som möjligt att Hyperloop-banan trafikerar rutten Åbo–Helsingfors, men att tuben fortsätter vidare till Stockholm är han skeptisk till. Han funderar även på vem som ska finansiera projektet.

– Jag är tveksam till att Hyperloop-banan ska färdas ovanför vattenytan. Vad är det tänkt att banan ska stå på? Banan är beräknad att kosta 19 miljarder euro. Varifrån ska de pengarna tas, säger Puistosalo.

Puistosalo tror att stadens invånarantal kommer att öka i och med entimmeståget och Hyperloop-banan.

– Lojos befolkningsantal kommer att öka. Det är ett steg i en lång utveckling, där allt fler människor bor och jobbar i de södra delarna av Finland. Tack vare tåget kan den ena föräldern jobba i Helsingfors och den andra i Åbo, säger Puistosalo, till Hufvudstadsbladet.

Fakta: Hyperloop är ett nytt transportsystem för passagerare och varor.

Transportsystemet består av en tub med lågt lufttryck, där luftmotståndet är mycket litet. Enligt CNN kan tuben färdas över 1 200 km/h.

Entreprenören Elon Musk deltog i utvecklingen av konceptet. En prototyp av transportsystemet har byggts i Kalifornien för två år sedan.

SpaceX, ett amerikanskt bolag verksamt inom privat rymdfärd, uppskattar att systemet förväntas kunna frakta varor år 2020 och människor år 2021.

Källa: Hufvudstadsbladet – Hyperloop-projektet/

Annons

Annons

Annons