Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 27 2019
Senaste Nytt

Rulltrappskaoset i Citybanan skapar konflikt

Trafikverket och Stockholms läns landsting oense om ansvar

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Publicerad av
Peter Höök - 02 aug 2018

Konflikten mellan Trafikverket och Stockholms läns landsting gällande rulltrapporna i Citybanan fortsätter. Nu vill politiker från båda blocken att Trafikverket och rulltrappsleverantören Otis ska stå för reparationskostnaderna.

Efter en rapport från Sweco har det framkommit att Citybanans underhåll kräver betydligt mer resurser än vad som tidigare varit känt. Brister i Trafikverkets upphandling ska vara orsaken till de fördyrade kostnaderna som handlar om totalt över 180 miljoner kronor.

– Visar det sig att anläggningen inte håller är det en diskussion mellan leverantör och de som äger anläggningen, det vill säga SLL, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till DN.

Annons

Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter
Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter

Bayerska BOB hyr sju Flirts till Berchtesgaden-linjen

"hyrestid upp till 15 år"

Transdevs bayerska dotterbolag, BOB, har tecknat avtal med leasingbolaget Alpha Train för sju...

Annons

Annons