Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, aug, 20 2018
Senaste Nytt

Deutsche Bahn köper kinesiska hybridlok

Enligt lokens tillverkare CRRC Zhuzhou kommer användningen av hybrid-dragkraft leda till 30 procents energibesparing jämfört med ett konventionellt lokomotiv. Foto: CRRC Zhuzhou
Enligt lokens tillverkare CRRC Zhuzhou kommer användningen av hybrid-dragkraft leda till 30 procents energibesparing jämfört med ett konventionellt lokomotiv. Foto: CRRC Zhuzhou
Publicerad av
Markku Björkman - 24 jul 2018

Deutsche Bahn har tilldelat den enda budgivaren, kinesiska tillverkaren av rullande materiel, CRRC Zhuzhou ett kontrakt om leverans av fyra hybridlokomotiv för transport av tågsätt. Leveransen är planerad till 2021, och det finns en möjlighet för beställning av upp till 16 ytterligare lok.

Dessa 750 kilowatts TSI-kompatibla AZLok-lokomotiv kommer att kunna arbeta med en maximal hastighet på 100 km / h med diesel, nätel eller med hjälp av batterier på tyska huvudlinjer och inom Berlins S-Bahn-nät, där loken kommer att trafikera med så kallad låg profil.

Förutom att 80 procent av hybridlokets bromsenergi kan återvinnas, möjliggör lokets litiumbatteri en stängning av dieselmotorn vid tomgång och öppnar därmed för utsläppsfri drift i tunnlar. Loken kommer också att vara utrustade med fjärrdiagnosystem.

CRRC sade att ordern, som undertecknades nyligen i Berlin var signifikant eftersom den markerade företagets inträde på en europeisk "high end" marknad och som en del av dess globala expansionsstrategi.

Källa: Railway Gazette
 

Annons

Annons

Annons