Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, nov, 18 2018
Senaste Nytt

Budgivning inleds för Tel Avivs två nya spårvägslinjer

En illustration om hur spårvagnen på Tel Avis gröna linje kan komma att se ut när projektet blir färdigt. Bild: TEL AVIV Metropolitan Mass Transit System , NTA
En illustration om hur spårvagnen på Tel Avis gröna linje kan komma att se ut när projektet blir färdigt. Bild: TEL AVIV Metropolitan Mass Transit System , NTA
Publicerad av
Markku Björkman - 12 jul 2018

Anbudsförfarandet för Tel Avis två nya, så kallade ”gröna och lila” spårvägslinjer startar i Israels största stad.

NTA Metropolitan Mass Transit System Ltd, som ansvarar för byggandet av kollektivtrafiknätet i storstadsområdet Tel Aviv, tillkännagav den 11 juli sin avsikt att utfärda ett anbud för inköp av rullande materiel, signal- och styrsystem och underhåll för de nya linjerna.

Bolagets anbudsutskott kommer att offentliggöra de preliminära utställningsdokumenten för anbudet snart, efter det att dessa godkänds av ministern för transport och av Israels finansminister.

Enligt NTA anbudet att utnyttja så kallade PPP-metoden. Anbudsförfarandets riktlinjer skrevs i samråd med professionell personal vid transportdepartementet och generaldirektoratets revisor i finansdepartementet. Anbuden kommer också att publiceras gradvis under de kommande månaderna för projektrelaterade byggnadsarbeten och för infrastruktur.

Den gröna linjen kommer att ansluta staden Holon och Rishon Lezion med centrala Tel Aviv, Tel Aviv University, västra Herzliyas industriområde och Kiryat Atidim högteknologiska zon. Linjen kommer att vara 39 kilometer lång, inklusive fyra kilometer under jord, och kommer att ha 62 stationer.

Den lila linjen kommer att ansluta Kiryat Ono och Yehud till centrala Tel Aviv via Bar Ilan University, Sheba Medical Center och Carmels utomhusmarknad. Linjen kommer att vara 29 kilometer lång, och helt på marknivå och har 45 stationer.

Regeringen har tilldelat 30 miljarder shekel för de två linjerna. Detaljerad planering på linjerna sker för närvarande, med det faktiska byggandet som planerat för närvarande beräknas starta mot slutet av detta år.

NTA:s VD Yehuda Bar sade: - Samtidigt med framstegen på den röda linjen, förbereder vi oss för att bygga ytterligare två linjer för att skapa ett nätverk av avancerade transporter med hög standard som ger service åt en halv miljon invånare om dagen. Det hela ska starta så snart som möjligt”.

De två extra linjerna, den gröna linjen och den lila linjen, tillsammans med den röda linjen, som för närvarande byggs, förväntas bli invigda i slutet av 2021. Linjerna kommer att förändra transportsituationen i storstadsområdet Tel Aviv.

- Trafiksituationen i stor- Tel Aviv kommer om några år att se totalt annorlunda ut, sade Israels transportminister Katz vid  mötet den 11 juli.

Källa: www.globes-online.com

 

Annons

Annons

Annons