Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Alstom installerar ERTMS i norska järnvägsnätet

Minskar förseningar och garanterar hög säkerhet

Foto: Alstom
Foto: Alstom
Publicerad av
Peter Höök - 11 jul 2018

Alstom har tagit kontrakt med Bane NOR för att utrusta hela norska järnvägsflottan med ERTMS-inbyggd tågstyrningslösning och att underhålla systemet i upp till 25 år. Installationen av utrustningen ombord på rullande materiel kommer att slutföras år 2026.

Som ett led i landets nationella utbyggnad av ERTMS, European Rail Traffic Management System, kommer det nya systemet att bidra till att det norska järnvägsnätet blir mer effektivt och tillförlitligt, vilket minskar förseningar samtidigt som det garanterar hög säkerhet. Det tilldelade kontraktet består av ramavtal för 14 olika järnvägsfordonsägare, som förhandlats av Bane NOR, för att täcka lösningar för 467 tåg av 55 olika typer.

– Vi är mycket glada över att ha fått det här kontraktet. Alstom kommer att leverera ett pålitligt och hållbart signalsystem, vilket ger Norge ett punktligt, säkert, modernt signalsystem. Den föreslagna lösningen kommer att skapa de fördelar som är syftet med den norska regeringens investeringsprogram för  järnvägen, säger Rob Whyte vd för Alstom i Norden.

– Att skriva kontrakten är ett viktigt och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar. Vi tror starkt på Alstoms förmåga att utveckla goda lösningar tillsammans med oss ​​till fördel för järnvägarna, tågbolagen och passagerarna, säger Sverre Kjenne, vd för digitalisering och teknik hos Bane NOR.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons