Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Skånetrafiken presenterar resestatistik

Resorna över bron ökar

Foto: Håkan Dahlström
Foto: Håkan Dahlström
Publicerad av
Peter Höök - 11 jul 2018

Trots trafikstörningarna i det skånska järnvägssystemet finns det ljuspunkter och en rad förbättringar som gjorts för Skånetrafikens resenärer. Resorna ökar totalt sett och trafiken över bron ökar för första gången sedan gränskontrollerna infördes – i maj månad med två procent jämfört med maj månad förra året.

I sin halvårsrapport redovisar Skånetrafiken en rad förbättringar för resenärerna. Bättre trafikinformation och vatten på alla tåg är några av dem.

– Under våren har vi startat upp arbetet med att förbättra trafikinformationen i realtid och har förstärkt ytterligare i kundomhändertagandet. Nu har alla tåg vatten ombord i händelse av störningar, säger Linus Eriksson trafikdirektör, Skånetrafiken.

Totalt ökar resorna sedan 2017 som var ett rekordår, med 0,2 procent. Stadsbusstrafiken i Malmö har ökat med två procent vilket är 433 000 fler resor än 2017. För första gången sedan gränskontrollerna togs bort ökar även resandet över bron i maj månad med hela två procent.

– Vi har vänt trenden på resorna över bron. Juni är första månaden sedan 2016, då fler köper periodkort över bron igen, säger Linus Eriksson.

Problem med att så kallade korta tåg kördes i rusningstrafik har åtgärdats genom ett förbättrat planerings- och prioriteringsarbete mellan aktörerna kring framförallt Öresundstågstrafiken.

– Sedan i maj månad har vi en arbetsgrupp som varje dag ser till att det inte kör korta tåg när vi har som flest resenärer. Vi har dessutom förstärkt två avgångar varje dag mellan Malmö och Växjö med längre tåg så att långpendlarna, till exempel IKEA-anställda, ska kunna arbetspendla med högre kvalitet, säger Linus Eriksson.

– Nöjdkund-index i punktlighet ligger över målet med 91 procent och handläggningstiden inom 30 dagar är 96 procent mot målet 90 procent, vilket är mycket glädjande, säger Linus Eriksson.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons