Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Tar kontrakt på nytt dubbelspår för Intercity-projektet

Foto: Bane NOR
Foto: Bane NOR
Publicerad av
Peter Höök - 09 jul 2018

– Efter en lång process för förkvalificering av leverantörer och förhandlingar, tilldelar vi nu kontraktet för konstruktionen av nytt dubbelspår för Intercity-projektet Venjar-Langset till NCC Norge. Således har vi tagit ett viktigt steg närmare byggnationera inför hösten, säger projektledare Rønnaug-I Resset hos Bane NOR.

Avståndet från Venjar till Eidsvoll nord är nio kilometer långt och ingår i Gardermobane. Kontraktspriset är 1 625 694 594 norska kronor exklusiva moms. Deltog i tävlingen om kontraktet var även AF Gruppen Norge, BetonmastHæhre Anlegg, Peab Anlegg och Veidekke Entreprenør.

– Vi är nöjda med intresset för kontraktet och med samarbetet med leverantörerna under vägen, säger Resset.

Kontraktet för Venjar-Eidsvoll nord omfattar cirka fyra kilometer nytt spår parallellt med befintliga spår från Venjar till Eidsvoll station. Norr om Eidsvolls station kommer det att byggas runt fyra kilometer nya dubbla spår. Dessutom kommer en 380 meter tunnel att byggas. Flera konstruktioner och järnvägsanpassningar kommer att göras på Eidsvoll Station.

Det nya dubbelspåret kommer att lanseras hösten 2022 och kontraktsarbetet kommer att slutföras sommaren 2023.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons