Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Kambodja fullföljde återuppbyggnaden av järnvägen Phnom Penh - Poipet

Kambodjanska tågoperatörens rullande materiel i huvudstaden Phnom Penhs centrala järnvägsstation. Foto: Kambodja Royal Railway
Kambodjanska tågoperatörens rullande materiel i huvudstaden Phnom Penhs centrala järnvägsstation. Foto: Kambodja Royal Railway
Publicerad av
Markku Björkman - 06 jul 2018

Efter ett 45-årigt avbrott återställde järnvägsbolaget Kambodja Royal Railway passagerartransporterna den 4 juli mellan landets huvudstad. Den färdiga sträckans invigning firades med en ceremoni.

Passagerar- och godstrafiktjänster på den 385 kilometer långa norra linjen stoppades på 1970-talet på grund av inbördeskriget, vilket förstörde linjens infrastruktur.

Passagerartjänsterna återupptogs på 48 kilometer långa Poipet-Sisophon-avsnittet i början av april och sträckan Sisophon-Battambang avslutades senare under samma månad.

Battambang-Pursat-avsnittet öppnades i april och slutförandet av 166 kilometer långa Pursat-Phnom Penh-sektionen nu efter månadsskiftet en fullständig restaurering av passagerartrafiken mellan kambodjanska och thailändska huvudstäder har tagit ett avgörande steg.

Kambodjas minister för offentliga arbeten och transporter Sun Chanthol talade vid invigningsceremonin den 4 juli. Ministern sade att han skulle träffa sin thailändska kollega den 6 juli för att slutföra ett avtalsmemorandum om regler för gränsöverskridande järnvägstransporter.

Ministern sade också att Royal Railway planerar att förvärva nya lokomotiv och modern rullande materiel för rutten.

Återuppbyggnaden av linjen har finansierats med hjälp av ett lån från den asiatiska utvecklingsbanken (ADB), som har understött upprustningen eller ombyggnaden av Kambodjas 641 kilometer långa järnvägen.

Källa: IRJ

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons