Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Fortsatt passagerartillväxt hos NSB

Foto: Alasdair McLellan
Foto: Alasdair McLellan
Publicerad av
Peter Höök - 06 jul 2018

Passagerarna fortsätter att strömma till tåget. Efter årets första fyra månader visar siffror att NSB Persontog har 6,8 procent fler resenärer än vid samma tidpunkt i fjol. NSB hade 22 964 700 resenärer under första kvartalet 2018, jämfört med 21 507 260 resande under samma period 2017.

– Vi tycker att detta är mycket tilltalande, säger Arne Fosen, chef för NSB Personnel. Det betonar att vi har ett erbjudande som är mycket viktigt och som människor använder varje dag.

Samtidigt gömmer han inte det faktum att det innebär några utmaningar för tågbolaget.

– Det finns många resenärer på våra tåg, speciellt under högtider och särskilt i östra Norge. Då upplever tyvärr människor hur trångt det kan vara. Vi arbetar ständigt för att utnyttja de tåg och tidtabeller vi har så bra som möjligt för våra kunder.

– Samtidigt är det avgörande för oss att Bane NOR lyckas arbeta med en bättre infrastruktur. Kvaliteten på strömförsörjning, signalsystem och skenor är avgörande för tågens punktlighet, vilket i sin tur är väldigt viktigt för våra kunder och för NSB, betonar Arne Fosen.

– Vi ser också fram emot att Bane NOR gör viktiga nybyggnadsarbeten. Till exempel öppnar ett nytt dubbelspår mellan Porsgrunn och Farriside i slutet av september, vilket innebär kortare restid för Grenlandsresenärer, avslutar Fosen.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons