Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

MTR Express satsar på wifi ombord på sina snabbtåg

Foto: MTR Express
Foto: MTR Express
Publicerad av
Peter Höök - 06 jul 2018

MTR Express tar ett stort steg i att förbättra wifi ombord på sina snabbtåg genom ett partnerskap med Icomera. Nästa generations wifi ombord kommer att finnas ombord på alla MTR Express tåg på sträckan mellan Stockholm och Göteborg under hösten 2018.

Icomeras prisbelönta X-series plattform för wifi ombord kommer att installeras på MTR Express samtliga sex tåg. Det första tåget kommer att utrustas tidig höst 2018 och de återstående fem tågen kommer att uppgraderas kort därefter.

Thomas Roberts, Icomera’s Senior VP för EMEA kommenterar: “Vi är väldigt glada att arbeta tillsammans med MTR Express i detta projekt för att förbättra uppkopplingen för resenärer på den viktiga sträckan mellan Stockholm och Göteborg. Icomeras lösning kommer att ytterligare förstärka kundupplevelsen ombord, och bygger också en plattform från vilken MTR Express kan erbjuda nya ombordlösningar för kunder i framtiden.”

Mats Johannesson, VD på MTR Express säger ”Vi vill ge våra kunder den bästa upplevelsen, genom hög kvalitet till ett lågt pris. Ett snabbt och stabilt wifi är helt avgörande för att möta och överträffa kunders förväntningar och vi på MTR Express är säkra på att Icomera är den bästa partnern för oss i detta arbete”.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons