Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Bombardier och Hitachi Rail lägger fram gemensamt höghastighetsbud  

Hitachi Rail Europe visade upp företagets utbud ifråga om rullande materiel inom höghastighetssektor vid senaste Railtex 2015. Foto: Hitachi Rail
Hitachi Rail Europe visade upp företagets utbud ifråga om rullande materiel inom höghastighetssektor vid senaste Railtex 2015. Foto: Hitachi Rail
Hitachi Rail Europe presenterade första konceptuella första klassens interiörbilder vid Railtex 2015 av företagets föreslagna höghastighetståg. Foto: Hitachi Rail
Hitachi Rail Europe presenterade första konceptuella första klassens interiörbilder vid Railtex 2015 av företagets föreslagna höghastighetståg. Foto: Hitachi Rail
Publicerad av
Markku Björkman - 06 jul 2018

Två internationella järnvägsgiganter - Bombardier Transportation och Hitachi Rail - har bekräftat att de avser att lägga fram ett gemensamt bud på att designa, bygga och leverera ett antal skräddarsydda toppmoderna höghastighetståg för Storbritanniens linje HS2.

Hitachi Rail Europe visade upp företagets utbud ifråga om imponerande rullande materiel inom höghastighetssektor vid senaste Railtex 2015

Hitachi och Bombardier är ett beprövat höghastighetsteam som har framgångsrikt levererat ett av Europas snabbaste tåg till italienska, ETR 1000 för Trenitalia - även kallat "Red Arrow" (eller Frecciarossa).

Det föreslagna partnerskapet skulle offerera HS2 ett världsklassteam som redan har etablerat tillverknings- och servicecentra i Storbritannien. Dessa två samarbetspartners besitter mängder av kunskap när det gäller höghastighetståg och starkt förmåga när det gäller att bygga och handskas med mycket pålitliga, banbrytande och exklusiva tåg.

HS2- linjen är Europas mest krävande och spännande transportprojekt och kommer att ansluta åtta av Storbritanniens tio största städer, öka passagerarkapaciteten, ge ökad komforten för resande och bidra till snabbare resor samtidigt som det skapar välstånd och genererar tillväxt.

Hitachi Rail Europe presenterade första konceptuella första klassens interiörbilder vid Railtex 2015 av företagets föreslagna höghastighetståg.

Kontraktet på 2,75 miljarder pund avser en minsta mängd av 54 höghastighetståg som kommer att trafikera på HS2-linjens fas 1 mellan London och West Midlands.

Detta nyutvecklade rullande materialet kommer också vara exklusivt och "klassiskt kompatibelt" så att tågen kan vid behov sättas in på det nuvarande linjenätet till städer som York, Newcastle, Liverpool, Glasgow och Edinburgh.

Källa: Global Railway Review

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons