Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Kina öppnar nya snabba Jiangmen-Maoming-linjen

Kinesiska snabbtåget CRH380A lämnar Shanghai Hongqiao Station. Foto: Wikipedia, kredit: Khalidshou
Kinesiska snabbtåget CRH380A lämnar Shanghai Hongqiao Station. Foto: Wikipedia, kredit: Khalidshou
Publicerad av
Markku Björkman - 05 jul 2018

Restiderna mellan Pearl River Delta och den västra delen av Kinas Guangdong-provins förkortades avsevärt den 1 juli när den nya järnvägsförbindelsen mellan Jiangmen och Maoming öppnades. Sträckan har byggts för hastigheter upp till 200 kilometer i timmen.

Denna 357 kilometer långa sträcka minskar restiden mellan Guangzhou och Zhanjiang från 7 timmar och 56 minuter till 2 timmar och 53 minuter.

I den andra fasen av projektet kommer linjen att förlängas med 116 kilometer västerut över floden Pearl River till Shenzhen för att därmed slutföra en höghastighetskorridor som förbinder Hong Kong med semesterön Hainan. Projektet som har kostat närapå 10 miljarder dollar beräknas vara färdigt år 2023.
 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons