Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Bombardier levererar 25 Talent-3 till Österrike

Tågbeställningen kommer att öka transportmöjligheterna mellan landsbygd och stadsområden i österrikiska regionen Tirol och i Sydtyrolen och Italien. Tågen kommer att levereras till beställarna under 2020 och 2021. Foto: Bombardier Transpotation
Tågbeställningen kommer att öka transportmöjligheterna mellan landsbygd och stadsområden i österrikiska regionen Tirol och i Sydtyrolen och Italien. Tågen kommer att levereras till beställarna under 2020 och 2021. Foto: Bombardier Transpotation
Publicerad av
Markku Björkman - 04 jul 2018

Ledande leverantören av järnvägsteknik, Bombardier Transportation och Österrikes federala järnvägsbolag (ÖBB) undertecknade en order för leverans av 25 Bombardier TALENT 3-tåg den 29 juni 2018.

Detta andra uppdrag bygger på ett ramavtal som tecknades 2016 för totalt 300 tåg. Det totala värdet av denna order är cirka 188 miljoner euro (218 miljoner dollar). Uppdraget inkluderar ett alternativ för leverans av ytterligare fem tåg.

Av dessa 25 nya eldrivna tåg med sex vagnar, kommer 19 fordon att användas i Tirol. De återstående sex tågen kommer att användas i södra Tirol för gränsöverskridande trafik till Italien. - Med denna upphandling fortsätter ÖBB systematiskt sin förnyelse av järnvägsflottan, säger Evelyn Palla, styrelseledamot i ÖBB:s avdelning för persontrafik.

Talent 3:ans breda järnvägsvagnar tillåter upp till 50 procent högre sittplatskapacitet jämfört med föregående Talent-generation. Därmed möjliggör detta tåg, enligt tillverkaren,  även ett snabbare passagerarbyte och maximal resekomfort. Tågen har sex drivaxlar som bidrar till hög accelerationsförmåga. Totalt är cirka 1400 tåg från TALENT-familjen redan i bruk i Europa och Kanada. Av dessa använder ÖBB 187 fordon i Österrike.

Moderna Bombardier FLEXITY-spårvagnar används i stora städer som Linz, Innsbruck, Graz och, i framtiden även Wien. Dessutom har Bombardier levererat tunnelbanetåg för stadens tunnelbanelinje 6 och pendeltåg för ÖBB, samt lokomotiv för flera privata godståg. Bombardiers fabrik i Wiens fungerar som företagets kompetenscenter för spårvagnar. Cirka 500 anställda arbetar där.

Källa: Bombardier

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons