Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Samtal om Koreas järnvägar i Panmunjom

 KTX, ett koreanskt snabbtåg anländer till Seoul. Foto: Wikipedia, kredit: Subway06
KTX, ett koreanskt snabbtåg anländer till Seoul. Foto: Wikipedia, kredit: Subway06
Publicerad av
Markku Björkman - 03 jul 2018

Representanter från Syd- och Nordkorea diskuterade nyligen samarbete kring båda ländernas järnvägar och om att knyta samman och modernisera de båda staternas järnvägar som en del av ansträngningarna att följa upp avtalet från deras senaste toppmöte.

För Sydkorea kan en återförening av järnvägarna betyda ett ekonomiskt lyft då landets industriprodukter kan transporteras på järnväg hela vägen till Europa.

Mötet började nyligen på södra sidan av byn Panmunjom. Sydkorea skickade en delegation med tre medlemmar ledd av vice- transportministern, Kim Jeong-ryeol. Hans nordkoreanska kollega var vice järnvägsminister Kim Yun-hyok.

Mötet varade ungefär en timme och ytterligare efterföljande samtal pågår om detaljer, meddelade det sydkoreanska ministeriet.

De fortsatta samtalen förväntas fokusera på anslutning och modernisering av ländernas järnvägar som sträcker sig över den interkoreanska gränsen i den västra och östra delen av den koreanska halvön.

I den västra regionen finns redan järnvägar, även med anslutning till Nordkorea. De förbinder södra Seoul med nordvästra gränsstaden Sinuiju på nordsidan, men dessa sträckor behöver moderniseras för tillförlitlig drift.

Järnvägsförhandlarna väntas också diskutera en sammanbindning av båda ländernas järnvägar i den östra regionen. Även där sträcker sig järnvägen över den interkoreanska gränsen. Sträckan Gangneung-Jejin är fortfarande avskuren sedan kriget 1950-53.

Parterna kom nyligen överens om att tillåta återföreningar av familjer som separerats av kriget. De lovade också att bilda gemensamma team under de kommande asiatiska spelen.

Sydkorea har nyligen anslutit sig till International Organization for Railway samarbete (ORC), vilket gör det möjligt att ansluta dess järnvägar till Transsibiriska järnvägen genom Nordkoreas territorium.

Sydkorea hoppas kunna transportera sådant gods till Europa via Transsibiriska järnvägen, som idag skickas den längre sjövägen. Enligt en talesman för de ryska järnvägarna, Gennadij Bessonov, är Ryssland helt överens om att ansluta den Transkoreanska järnvägen till den Transsibiriska sträckan.

Källa: Nyhetsbanken

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons