Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Nice öppnade ny spårvagnslinje med Alstoms nya Citadis X05

Vid öppnandet av nya spårvagnslinjen T2 den 30 juni presenterades även nya generations Citadis X05. Foto: Cote de Azur Metropolis
Vid öppnandet av nya spårvagnslinjen T2 den 30 juni presenterades även nya generations Citadis X05. Foto: Cote de Azur Metropolis
Publicerad av
Markku Björkman - 03 jul 2018

Vid öppnandet av nya spårvagnslinjen T2 den 30 juni presenterades även nya generations Citadis X05.

Nice´s kommunala trafikbolag Côte d'Azur Metropolis´ nya spårväg T2, har byggts mellan stationerna Cadam - Magnan. Alstoms nya Citadis X05, som kommer att trafikera längs denna linje är utrustad med ett nytt SRS-laddningssystem.

SRS-systemet har utrustats med grundbaserad statisk laddningsteknik, som har kopplats till ett energilagringssystem med beteckningen Citadis Ecopack, vilket gör att fordonet kan arbeta utan kablar.

Spårvagnen laddas på ett synnerligen speciellt sätt av SRS på mindre än 20 sekunder medan fordonet stannar vid en station.

Elströmmen lagras i Citadis Ecopack-enheter, vilket gör fordonet energiautonom mellan två laddpunkter.

Det 44 meter långa LRV-fordonet, designad av Ora Ïto, har 40 procent fönsteryta, LED-belysning, breda säten, reseinformationsskärmar och förbättrad tillgänglighet med dubbeldörrar.

Alstom säger att passagerarkapaciteten har höjts med 10 procent, ombordstigningsutrymmet har utvidgats med 20 procent. Samma gäller ombordstigningshastighet vid stationer samtidigt som förebyggande underhållskostnader har minskat med 20 procent.

Källa: Alstom

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons