Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

DB Schenker första logistikföretaget i världen med 3D-utskrifter

DB Schenker är ett helägt dotterbolag till DB Mobility Logistics som är en del av järnvägsföretaget Deutsche Bahn.​​​​​​​ Foto: DB Schenker
DB Schenker är ett helägt dotterbolag till DB Mobility Logistics som är en del av järnvägsföretaget Deutsche Bahn.​​​​​​​ Foto: DB Schenker
Publicerad av
Markku Björkman - 02 jul 2018

Logistikföretaget DB Schenker är världens första logistikleverantör som kan erbjuda sina kunder en omfattande tjänst för 3D-utskrifter.

DB Schenker är ett helägt dotterbolag till DB Mobility Logistics som är en del av järnvägsföretaget Deutsche Bahn.

Medicinsk utrustning av rostfritt stål, robotdetaljer av plast och kundanpassat förpackningsmaterial är några av de produkter som skrivs ut idag.

 – Vi vill utnyttja potentialen hos tekniken och möta en ökande efterfrågan från våra kunder, säger Jochen Thewes, vd för Schenker AG.

Den ökade kundefterfrågan på 3D-tjänster återfinns i alla tillverkningssektorer och handlar främst om reservdelar och specialprodukter som tillverkas i mycket små serier.

DB Schenker har idag inga egna skrivare utan använder en digital affärsmodell inom ett partnernätverk med såväl nystartade som etablerade företag.

Kunder kan ladda ner en 3D-beställning via webbportalen eSchenker, där väljer man material och färg, får ett pris och lägger sin beställning av utskriften.

För närvarande används aluminium, rostfritt stål och plast som material för utskrifterna. Material som titan och olika materialkombinationer är nästa steg.

Källa: DB Schenker

En 3D-skrivare fungerar principiellt som en vanlig skrivare med ytterligare en dimension. En rörlig bottenplatta utgör x-axeln medan skrivarhuvudet förflyttar sig i y- och z-led. Olika material används i olika skrivare beroende på tillämpning. Polymerer är vanliga, liksom metaller och textilier, men även exempelvis mänsklig vävnad och livsmedel förekommer. 3D-skrivaren har fördelen att kunna producera komplexa varor i ett enda stycke och ger minimalt med materialspill jämfört med konventionella metoder.

Källa: DB Schenker

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons