Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Snabbtåg i kattkostym ska locka turister

Kyodo News/AP/TT: Shinkansen-tåg har pyntats med Hello Kitty i Japan.
Kyodo News/AP/TT: Shinkansen-tåg har pyntats med Hello Kitty i Japan.
Kyodo News/AP/TT: Hundratals personer hade samlats på perrongen i Osaka för att bevittna när det första Hello Kitty-prydda tåget lämnade perrongen.
Kyodo News/AP/TT: Hundratals personer hade samlats på perrongen i Osaka för att bevittna när det första Hello Kitty-prydda tåget lämnade perrongen.
Publicerad av
TT - 30 jun 2018

Kan Japans mest kända kattunge locka fler turister? Det är i alla fall förhoppningen när snabbtåg av Shinkansen-typ prytts av den rosettbeklädda Hello Kitty för turer mellan Osaka och Fukuoka de kommande tre månaderna.

Omkring 400 människor samlades på perrongen för att vinka av det första vitrosa tåget. Ombord finns bland annat en stor docka föreställandes den världsberömda figuren – perfekt för den som vill föreviga resan med en kattselfie. I en annan vagn finns regionala specialiteter till försäljning, i hopp om att stärka den lokala ekonomin.

Hello Kitty har blivit ett populärkulturellt fenomen och har förvandlats till en mångmiljardindustri, eftersom figuren har prytt allt från pennskrin och pyjamasar till dubbeldäckare och flygplan.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons