Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

”Fortfarande begränsat kommersiellt utbud av regional kollektivtrafik”

Kollektivtrafik i Brommastadsdelen Alvik i västra Stockholm. Foto: Christer Wiik
Kollektivtrafik i Brommastadsdelen Alvik i västra Stockholm. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 29 jun 2018

Trafikanalys har tagit fram en modell för att beräkna planerat utbud baserat på tidtabellsdata. Under 2017 planerades regional kollektivtrafik för en sammanlagd sträcka av 766 miljoner kilometer. Av dessa stod kommersiell trafik för 27 miljoner kilometer. Det betyder att endast 3,5 procent av kollektivtrafikens utbud anordnades helt utan subventioner från samhället.

Det har gått sex år sedan den nya kollektivtrafiklagen trädde i kraft 1 januari 2012. Lagen innebar nya regler som öppnade den lokala och regionala kollektivtrafiken för privata initiativ, med huvudsyfte att skapa fler alternativ och öka innovationsgraden, vilket på sikt ska gynna resenärerna och samhället.

Järnväg, buss och båt är de kollektiva färdmedel som idag anordnas med privata initiativ. Störst andel kommersiell regional linjetrafik jämfört med subventionerad, räknat i planerad trafikerad sträcka, har järnvägen, där 15 procent av färdvägen drivs helt kommersiellt. Motsvarande andel för busstrafiken är 2 procent och för båt 5 procent.

Under 2017 fick den subventionerade regionala kollektivtrafiken totalt 24,5 miljarder kronor i bidrag eller tillskott från stat, kommun och landsting. Det motsvarar ett bidrag från varje invånare med drygt 2 400 kronor per år. Under 2017 kostade en kollektivtrafikresa i genomsnitt 30 kronor, och den genomsnittliga intäkten per resa var knappt 15 kronor.

Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik med titlarna Regional linjetrafik 2017 samt Kommersiell linjetrafik på väg 2017. Jämförelserna mellan subventionerad och kommersiell trafik är baserade på bearbetade tidtabellsdata från Samtrafiken AB. Därutöver presenterar Trafikanalys sin årliga undersökning av samtlig kollektivtrafik. Trafikanalys är statistikansvarig myndighet och Statisticon har producerat statistiken på uppdrag av Trafikanalys.
Källa: Trafikanalys 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons