Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad öppnar för trafik

Strängnäs Resecentrum. Foto: Wikipedia/Calle Eklund
Strängnäs Resecentrum. Foto: Wikipedia/Calle Eklund
Publicerad av
Christer Wiik - 29 jun 2018

Nu är det 8,5 kilometer långa dubbelspåret mellan Strängnäs och Härad klart och på lördag 30 juni öppnas det för tågtrafik. Strängnäs nya resecentrum står redan på plats och används sedan december förra året. Det skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Syftet med utbyggnaden till dubbelspår är att öka punktligheten och förbättra kapaciteten på Svealandsbanan. Detta bidrar till att regionen blir en ännu mer attraktiv plats för människor att leva och arbeta i. Nu blir det möjligt för tågoperatörerna att köra halvtimmestrafik mellan Stockholm och Eskilstuna. Full effekt av dubbelspåret kommer efter sommaren då arbetena kring Stockholms central är klara (se nedan).

– Det känns fantastiskt roligt att vara i mål med projektet. Nu har vi utvecklat Svealandsbanan med både ökad kapacitet och driftsäkerhet, säger Leif Haagensen, projektledare på Trafikverket.

Det här ingår i projektet:

  • Ett nytt järnvägsspår (8,5 kilometer) parallellt med det befintliga spåret
  • En ny järnvägstunnel (2,9 kilometer)
  • En ny vägbro för Södertäljevägen
  • Sex nya järnvägsbroar. De två längsta är bron över E20 och bron över Lundadalen
  • Ett underjordiskt parkeringsgarage, med cirka 130 bilplatser och 50 cykelparkeringar
  • Ett nytt resecentrum över spåren med entré från Södertäljevägen/Långberget, Långbergsgatan och från Öster

Källa: Trafikverket

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons