Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Trafikanalys: Färre omkomna i bantrafiken 2017

Foto: Trafikanalys
Foto: Trafikanalys
Publicerad av
Christer Wiik - 21 jun 2018

Under 2017 omkom 18 personer i olyckor vid bantrafiken i Sverige, dvs. vid järnväg, spårväg och tunnelbana sammantaget. Dessutom omkom 63 personer i självmord vid bantrafiken. Detta enligt Trafikanalys officiella statistik om bantrafikskador.

- I den svenska bantrafiken omkom under 2017 18 personer i olyckor samt 63 personer i självmord. Detta gör att det totala antalet omkomna i bantrafiken – 81 personer – var det lägsta sedan år 2005, säger Maria Melkersson, utredare vid Trafikanalys.
Majoriteten av dödsolyckorna i bantrafiken sker vid järnvägen. Under 2017 omkom 15 av 18 i olyckor i bantrafiken vid järnvägen, en vid spårvägen och två personer i tunnelbanan. Spårvägarna är av marginell betydelse vad gäller omkomna. Däremot står spårvägarna för en större andel av de allvarligt skadade. 
Av de 18 omkomna i olyckor var 16 pojkar eller män och bland de omkomna fanns minst ett barn (dvs. under 18 år). 14 av 18 omkomna befann sig som obehöriga på spårområdet. Ingen passagerare har avlidit i bantrafiken sedan 2010.

Självmord är ett stort problem i bantrafiken och framför allt vid järnvägen. Sedan år 2000 har 75 procent av de omkomna i bantrafiken varit självmord. Av de 63 personer som avled till följd av självmord under 2017 omkom 51 vid järnvägen, ingen vid spårväg och 12 i tunnelbanan. Bland de omkomna i självmord var 42 män och 21 kvinnor, dvs. 67 procent män.
Källa: Trafikanalys 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons