Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, jun, 18 2018
Senaste Nytt

"Nya tyska ICE är bättre än någonsin"

Så kommer Siemens nya Velaro Novo att se ut. Foto: Siemens
Så kommer Siemens nya Velaro Novo att se ut. Foto: Siemens
Publicerad av
Markku Björkman - 14 jun 2018

Siemens har byggt ICE-tåg för tyska tågoperatören Deutsche Bahn under flera decennier. Men nu har gruppen presenterat ett tåg som förmodligen aldrig kommer att tjänstgöra under DB:s initialförkortning.

Siemens öppnade trots allt ett nytt kapitel i sektorn för höghastighetståg, när företaget nyligen presenterade sitt nya tåg, Velaro Novo i koncernens fabrik i Krefeld.

Tåget anses ändå ha en rad avgörande fördelar jämfört med den senaste ICE-generationen.

Siemens förhandlar redan med de första järnvägsoperatörerna om Velaro Novo, inklusive med Deutsche Bahn, men det vore enligt experterna en överraskning om DB skulle vara intresserat av supersnabba tåg under överskådlig framtid.

DB har nyligen beställt 119 ICE-4-tåg, som Bombardier kommer att leverera före 2023. Ordervolymen uppgår till 5,3 miljarder euro och ordern förväntas snart bli förhöjd. En miljard euro flyter dessutom in i andra höghastighetståg och i renoveringen av äldre ICE-tåg, som kommer att fortsätta en längre tid.

Siemens nya Novo kommer upp till hastigheter kring 360 kilometer i timmen men förbrukar samtidigt upp till 30 procent mindre energi än tidigare ICE-modellerna.

Detta är möjligt, bland annat på grund av en ny lättviktskonstruktion, som har minskat tågets vikt med 15 procent.

- Det som vi presenterar i dag är resultatet av fem års detaljplanering. Vi tog fram en plattform med unik optimerad energiförbrukning och underhållskostnader samt maximal flexibilitet och tillförlitlighet, förklarade Sabrina Soussan, VD för Siemens Mobility Division.

Velaro Novo-tåget är en blandning av nytt och vidareutveckling av redan existerande Velaro, som används i Tyskland under namnet ICE 3. Syftet är att erbjuda järnvägsoperatörer och passagerare jämlika fördelar genom nya utvecklings- och produktionsmetoder. Det nya höghastighetståget 20 procent lägre investeringskostnader jämfört med föregångaren.

Dessutom erbjuder det nya tåget cirka tio procent mer disponibelt utrymme med samma rumsdimensioner. Med denna strategi har man enligt branschens kännare verkligen uppnått den bästa besparingseffekten.

Siemens har redan utvecklat fyra generationer av Velaro. Tågen används sedan år 2000 i olika länder och för närvarande tjänstgör de i Tyskland, Nederländerna, Belgien, Schweiz, Spanien, Frankrike, Kina, Ryssland, Storbritannien och Turkiet.

Varje dag färdas denna internationella Velaro-flotta drygt en miljon kilometer. När det gäller Velaro Novo så förväntas tåget starta driften från början av 2023.

Ett Novo-tåg genomgår för närvarande testkörningar i hela Tyskland i egenskap av ett ICE S för Deutsche Bahn. Dessa nya generationers tåg har utrustats med mer intelligent teknik, i form av sensorer som till exempel kan rapportera om banan kräver underhåll eller andra åtgärder.

Det nya Velaro kan även beräkna möjliga fel på enskilda komponenter eller kontrollera järnvägssituationen för att sedan kunna rapportera befintligt slitage och eventuella skador på spåren.

Velaro Novos sensorsystem används redan inom det spanska höghastighetsnätet på linjen mellan Madrid – Barcelona, där förseningar och driftproblem har minskat avsevärt sedan Velaros system togs i bruk, berättar Sabrina Soussan.

Källa: Siemens

Annons

Annons

Annons