Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 27 2019
Senaste Nytt

Thales moderniserar 785 kilometer polsk järnväg

ETCS – Eurobalise Transmission Module. Thales uppfann signalsystemet bokstavligen på 1980-talet och idag fortsätter detta helt automatiserade, integrerade och uppgraderbara system att vara ledande inom branschen. Med dess hjälp kan man transportera fler människor snabbare och utan att äventyra säkerheten. Foto: Wikipedia, kredit: Petr Sporer
ETCS – Eurobalise Transmission Module. Thales uppfann signalsystemet bokstavligen på 1980-talet och idag fortsätter detta helt automatiserade, integrerade och uppgraderbara system att vara ledande inom branschen. Med dess hjälp kan man transportera fler människor snabbare och utan att äventyra säkerheten. Foto: Wikipedia, kredit: Petr Sporer
Publicerad av
Markku Björkman - 12 jun 2018

Utbyggnaden av Thales signaleringssystem, som är fullt kompatibel med europeiska standarder för järnvägstransporter, markerar en viktig milstolpe för Polen, eftersom därmed uppnås en förbättrad integration med landets EU-partner.

Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) har inlett ett moderniseringsprogram som syftar till att säkerställa att fler tåg kan använda järnvägsnätet på ett säkert sätt även i högre hastigheter. Det uppnår genom implementeringen av avancerad teknik och signalering.

I januari 2018 meddelade operatören att Thales hade tilldelats två kontrakt, ett för linje E20 Kunowice-Terespol (korsning av Polen från Tyskland till Vitrysslands gränser) och den andra för linje E30 Kraków-Rzeszów (södra Polen).

Efter att allt är färdigbyggt kommer projektet, som kostar totalt 182 miljoner euro, att säkerställa att tågen snabbt kan nå hastigheter kring 160 km/h.

Thales har untecknat ett kontrakt, som fastställer att företaget utformar och levererar signal- och järnvägstrafikstyrningssystem, inklusive installeringen av ETCS (European Train Control System) nivå 2.

Upprustningen av linje E20 omfattar 650 kilometer järnväg med 25 stationer och fem lokala kontrollcentraler. Moderniseringen av linje E30 omfattar 135 km, inklusive 16 stationer och två lokala kontrollcentraler.

ETCS är ett signalsystem som är utformat för att begränsa antalet incidenter och säkerställa att ett större antal tåg kan hanteras säkert. Upprustningen innebär därför en nettovinst för Polen när det gäller passagerar- och fraktkapacitet, särskilt på vägar mellan Väst- och Östeuropa.

- Vårt företag har varit engagerat i moderniseringen av de polska järnvägslinjerna sedan 1998, säger Pawel Piotrowski, landchef för Thales i Polen.

 Vi är väldigt glada att PKP PLK har valt vår signallösning. Därmed ger man järnvägspassagerarna möjlighet att dra nytta av vår högteknologiska utrustning och system och resa snabbare samtidigt som de njuter av hög säkerhet och komfort. Thales järnvägstrafikstyrningssystem har fått erkännande bland våra kunder över hela världen, konstaterar Piotrowski.

Källa: Global Railway Review

Annons

Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter
Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter

Bayerska BOB hyr sju Flirts till Berchtesgaden-linjen

"hyrestid upp till 15 år"

Transdevs bayerska dotterbolag, BOB, har tecknat avtal med leasingbolaget Alpha Train för sju...

Annons

Annons