Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Inlandsbanan välkomnar bygge av triangelspår i Storuman

– Vi vill att Inlandsbanan ska bli allt mer integrerad i övrigt järnvägsnät och transportflöden, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB. Foto: Inlandsbanan
– Vi vill att Inlandsbanan ska bli allt mer integrerad i övrigt järnvägsnät och transportflöden, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB. Foto: Inlandsbanan
Publicerad av
Christer Wiik - 11 jun 2018

Nyligen fick Storumans kommun klart med finansieringen med att bygga ihop Inlandsbanan och tvärbanan genom ett triangelspår på NLC Storumanterminalen, en satsning som ger många fördelar. Projektet innebär att det ska anläggas ett 900 meter långt industrispår från den befintliga terminalen ut till Inlandsbanan. Det byggs också en planskild vägbro där E45:an höjs samt en ny infartsväg. 

Satsningen välkomnas av Inlandsbanan AB. Ett triangelspår skapar effektivare godsflöden och en oberoende terminal som byggs om på det här sättet möjliggör att en högre andel godstrafik flyttas från landsväg till järnväg.

– Vi vill att Inlandsbanan ska bli allt mer integrerad i övrigt järnvägsnät och transportflöden. NLC terminalen är strategiskt placerad där två järnvägar och två Europavägar korsar varandra. Det här projektet ger bättre möjligheter och förutsättningar till logistiklösningar för näringslivet i regionen och möjliggör för mer trafik på Inlandsbanan, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Projektet innebär är en investering på 73 miljoner kronor. Triangelspåret skapar förutsättningar för terminalen och logistiknäringen i Storumans kommun, förutsättningarna för fler järnvägstransporter ökar och satsningen kommer spara tid, pengar och koldioxidutsläpp, skriver kommuner på sin hemsida. Det här är Storuman kommuns största infrastruktursatsning på många år.

 

Annons

Annons

Annons