Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, mar, 27 2019
Senaste Nytt

”Orsaken till tågkaoset i Skåne är eftersatt underhåll”

Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken
Publicerad av
Christer Wiik - 29 maj 2018

Ledande Alliansföreträdare från samtliga 33 kommuner i Skåne har nu skickat ett brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) med anledning av de senaste veckornas kaos i skånsk tågtrafik.

– Försenade, inställda och till och med evakuerade tåg har blivit vardag för de skånska resenärerna. Vi har varnat för den eskalerande situationen i skånsk infrastruktur tidigare och nu har situationen nått nya värre proportioner. Det är inte bara opålitligt att resa med tåg - det har blivit otryggt, säger Christer Wallin (M) oppositionsråd Lund.

Tillsammans uppmanar Alliansen i Skåne regeringen att akut tillsätta en kriskommission för infrastrukturen i Sverige, samt att göra en regeländring som möjliggör förskottering av medel för tidigareläggande av järnvägsunderhåll och nyinvesteringar i den regionala infrastrukturen.

– Regeringen lägger kraft på att försvåra alternativ till tåg, som flyg och dieselbilar, samtidigt som man låter tågkaoset fortsätta på flera håll landet. Det är helt oförståeligt och faktiskt respektlöst mot människors vardag, säger Torkild Strandberg (L) kommunalråd Landskrona.

– Kaoset i tågtrafiken är en återkommande bromskloss för Skånes höga ambitioner om tillväxt, flexiblare arbetsmarknad och bättre miljö. Skåne behöver en tågtrafik som fungerar och det omedelbart, säger Niklas Larsson (C) oppositionsråd Osby.

Orsaken till tågkaoset i Skåne är eftersatt underhåll som leder till elfel och strömförsörjningsproblem. Eftersom järnvägens underhåll och utbyggnad är en statlig angelägenhet är det i huvudsak staten som fallerar i sina åtaganden och måste ta sitt ansvar.

– Det eftersatta underhållet av de svenska järnvägarna och otillräckliga nyinvesteringar slår hårt mot människors vardagspussel. Den rådande situationen är ohållbar. Vi måste nu tillsammans ta ett krafttag för att vända utvecklingen, säger Lars Thunberg (KD) kommunalråd Helsingborg.
Källa: Allians för Skåne

Annons

Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter
Tågoperatören BOB kommer dessutom att hyra fem tåg, som redan är i drift på linjen, och som nyligen moderniserades för den hittillsvarande lokala operatören Berchtesgaden Landbahn, BLB. Bilden visar ett av dessa tåg. Hyrestiden gäller 15 år. Dessutom hyr BOB två nya tåg som är avsedda att användas på sträckan Traunstein-Ruhpolding, under 14 år. Foto: Wikipedia, kredit: Chatter

Bayerska BOB hyr sju Flirts till Berchtesgaden-linjen

"hyrestid upp till 15 år"

Transdevs bayerska dotterbolag, BOB, har tecknat avtal med leasingbolaget Alpha Train för sju...

Annons

Annons