Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Järnväg med förarlösa tåg över 1000- kilometersgränsen

Förarlös kollektivtrafik i Kina. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai. Foto: Wikipedia, Kredit: MasaneMiyaPA
Förarlös kollektivtrafik i Kina. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai. Foto: Wikipedia, Kredit: MasaneMiyaPA
Publicerad av
Markku Björkman - 17 maj 2018

Enligt den internationella organisationen för observation av global kollektivtrafik (UITP) har den totala längden av linjer för helautomatiserade tunnelbanetåg, som drivs utan förare har för första gången uppnått 1000-kilometersgränsen globalt. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai.

UITP säger att det för närvarande finns 63 tunnelbanelinjer som arbetar enligt begreppet Grade of Automation 4 (GoA4) i 42 städer i 19 länder, vilket totalt ger totalt 1003 km.

Världens första GoA4-linje öppnade 1981 i Kobe, Japan. Medan det tog ytterligare 29 år att nå 500 - kilometergränsen, tog det bara ytterligare åtta år att fördubbla den siffran.

- Fullautomatiserad tunnelbaneverksamhet är en beprövad lösning som erbjuder många fördelar, däribland säkerhet, flexibilitet i verksamheten, större kapacitet, kostnadseffektivitet och fler anställningsuppdrag för personal, vilket leder till en förbättrad kundservice, sade Ramón Malla, som är ordförande för organisationen, Observatory of Automated Metros och direktör för strategiska projekt i staden Barcelonas kollektivtrafikföretag Metropolitan Transport (TMB).

- Ingen stad som en gång har byggt en automatiserad tunnelbana har någonsin återgått till konventionellt läge efteråt. Det förväntas att omvandlingar av konventionella linjer till helautomatiserad verksamhet också kommer att multiplicera sig. UITP förväntar sig att expansionen fortsätter nu i snabbare takt under det närmaste decenniet, sade Malla.

UITP understryker att fullautomatiserade förarlösa tåg har ett beprövat rekord när det gäller säkerheten. Helautomatiska tunnelbanetåg är generellt säkrare, eftersom den mänskliga faktorn reduceras i kritiska situationer, säger UITP.

 

Annons

Annons

Annons

DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB
DB:s ICE-tåg anländer till Bryssel. DB genomgår för närvarande i en finansiell- och en prestationskris. Medan omsättningen under första halvåret 2018 ökade med 2,3 procent till 21,5 miljarder euro, sjönk Ebit med 17,4 procent till 974 miljoner euro och DB: s vd Richard Lutz räknar med sig att helårsresultatet ligger långt under målet. Foto: DB

Tuffa tyska järnvägspolitiska beslut förväntas

"avyttring nästa steg"

Den tyska regeringen kan bli tvungen att fatta en rad tuffa beslut om Deutsche Bahn, DB:s, framtida...