Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, sep, 21 2018
Senaste Nytt

Järnväg med förarlösa tåg över 1000- kilometersgränsen

Förarlös kollektivtrafik i Kina. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai. Foto: Wikipedia, Kredit: MasaneMiyaPA
Förarlös kollektivtrafik i Kina. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai. Foto: Wikipedia, Kredit: MasaneMiyaPA
Publicerad av
Markku Björkman - 17 maj 2018

Enligt den internationella organisationen för observation av global kollektivtrafik (UITP) har den totala längden av linjer för helautomatiserade tunnelbanetåg, som drivs utan förare har för första gången uppnått 1000-kilometersgränsen globalt. Milstolpen uppnåddes i slutet av mars genom öppnandet av kinesiska Pujiang-linjen i Shanghai.

UITP säger att det för närvarande finns 63 tunnelbanelinjer som arbetar enligt begreppet Grade of Automation 4 (GoA4) i 42 städer i 19 länder, vilket totalt ger totalt 1003 km.

Världens första GoA4-linje öppnade 1981 i Kobe, Japan. Medan det tog ytterligare 29 år att nå 500 - kilometergränsen, tog det bara ytterligare åtta år att fördubbla den siffran.

- Fullautomatiserad tunnelbaneverksamhet är en beprövad lösning som erbjuder många fördelar, däribland säkerhet, flexibilitet i verksamheten, större kapacitet, kostnadseffektivitet och fler anställningsuppdrag för personal, vilket leder till en förbättrad kundservice, sade Ramón Malla, som är ordförande för organisationen, Observatory of Automated Metros och direktör för strategiska projekt i staden Barcelonas kollektivtrafikföretag Metropolitan Transport (TMB).

- Ingen stad som en gång har byggt en automatiserad tunnelbana har någonsin återgått till konventionellt läge efteråt. Det förväntas att omvandlingar av konventionella linjer till helautomatiserad verksamhet också kommer att multiplicera sig. UITP förväntar sig att expansionen fortsätter nu i snabbare takt under det närmaste decenniet, sade Malla.

UITP understryker att fullautomatiserade förarlösa tåg har ett beprövat rekord när det gäller säkerheten. Helautomatiska tunnelbanetåg är generellt säkrare, eftersom den mänskliga faktorn reduceras i kritiska situationer, säger UITP.

 

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0.  Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman
Knorr-Bremses representant på Innotrans-mässan, Martin Strobel, presenterar här företagets nya bromskontroll EP2002 3.0. Exempelvis har underhållscykeln förlängts från åtta till åtminstone tio år. Genom den nya versionen, har Knorr-Bremse har breddat utbudet av applikationer från tunnelbana till regionala och långdistanstransporter. EP2002 3.0 är därmed en avsevärd förbättring, anser Martin Strobel. Foto: Markku Björkman

InnoTrans: Knorr-Bremse visar nya bromsinnovationer för metrotåg

Annons

Annons