Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

LTU-forskare utvecklar underhållssystem för kinesiska snabbtåg

Forskarna Uday Kumar och Janet Lin vid Luleå tekniska universitet 2018 Foto: Richard Renberg
Forskarna Uday Kumar och Janet Lin vid Luleå tekniska universitet 2018 Foto: Richard Renberg
Publicerad av
Christer Wiik - 16 maj 2018

Forskare från drift- och underhållsteknik vid Järnvägstekniskt centrum på Luleå tekniska universitet har initierat ett projekt för att utveckla ett underhålls- och tekniksystem för prognos och underhållshantering för höghastighetståg i Kina. Systemet kommer att göra höghastighetstågsystemet mer robust och tillförlitligt. Det skriver Luleå Tekniska Universitet på sin nyhetsportal.

Kinesiska CRRC Sifang  (China South Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation) är världens största tillverkare av järnvägs- och höghastighetståg och 60 procent av världens höghastighetstågssystem tillverkas i Kina där det finns mer än 22 000 km järnvägar för höghastighetståg. Det snabbaste rullande tåget i Kina går 350 km i timmen.

– Vi kan erbjuda robusta och tillförlitliga lösningar för prognos och underhåll för höghastighetståg och det kommer att baseras på så kallade intelligenta molntjänster, säger Janet Lin, biträdande professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet och koordinator för nystartade CRRC-LTU - Research Center med uteslutande fokus på underhållsteknik.

"Ett av de vanligaste tekniska problemen på höghastighetståg är axellager.  Det kommer därför att bli ett av de områden där det nya underhålls- och tekniksystemet ska upptäcka och förebygga problem innan funktionsfel inträffar. Systemet kommer också att ge en prognos om när och hur problemet bör åtgärdas", skriver LTU.

De cirka 40 forskarna vid institutionen för drift och underhållsteknik på Luleå tekniska universitet är, enligt LTU, globalt erkända för sin spetskompetens och har en viktig och ledande roll när det gäller forskning inom järnvägsunderhåll.

– Det är en ära att världens största företag kommer att samarbeta med oss på drift och underhållsteknik, säger Uday Kumar, chef för Järnvägstekniskt centrum och professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Läs mer: www.ltu.se
Källa: Luleå tekniska universitet

 

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons