Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Elon Musks tunnel till LA snart körklar!

Boring Companys nästan färdigbyggda tunnel för Hyperloop under Los Angeles öppnas snart. Bild: Elon Musk.
Boring Companys nästan färdigbyggda tunnel för Hyperloop under Los Angeles öppnas snart. Bild: Elon Musk.
Publicerad av
Markku Björkman - 13 maj 2018

Den 11 maj postade Elon Musk en video på Instagram som visar Boring Companys nästan färdigbyggda tunnel för Hyperloop under Los Angeles. Tunneln går till LAX (flygplatsen i Los Angeles) och kommer att vara öppen för allmänheten, som kan "testa" tunneln om ett par månader.

Musk meddelade att det kommer att vara gratis för allmänheten att resa i tunneln den första tiden. Så småningom kommer det dock att kosta, men priset för genomresa ska hålla sig under beloppet för en enkel bussbiljett. De som inte äger någon bil kommer att prioriteras.

Utöver teaser-videon så meddelade Musk också på sin Twitter att Boring Company redan har påbörjat grävandet av en tunnel mellan Washington DC och New York City. Boring Company hoppas också påbörja arbetet med att gräva en tunnel mellan LA och San Francisco under nästa år. Den senare blir den första tunneln med den omtalade ”hyperloop”-tekniken, dvs resor i ”pods” i snabb hastighet med hjälp av vakuum. Dessa skulle innebära resor i betydligt snabbare fart än med ett jetplan.

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons