Mötesplatsen för dig inom järnvägsindustrin, maj, 23 2018
Senaste Nytt

Nu öppnar nya tågdepån i Lidköping

Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll. Foto: Thomas Harrysson
Nu kan tågen på Kinnekullebanan repareras på närmare håll. Foto: Thomas Harrysson
Publicerad av
Christer Wiik - 11 maj 2018

Nu öppnar Västtrafiks och Lidköpings kommuns nya tågdepå i Lidköping. Depån innebär snabbare reparationer och underhåll av tågen på Kinnekullebanan, med fler tåg i trafik som följd. Invigningen äger rum den 15 maj, meddelar Västtrafik.

Tidigare har allt underhåll av Kinnekullebanans åtta dieseltåg skötts på en tågdepå i Nässjö. Det har medfört att tåg inte kunnat vara ute i trafik på grund av de långa transporterna. Nu ska tågen istället kunna få förebyggande och avhjälpande underhåll på närmare håll, i Lidköping. Det kommer att bidra till tidsvinster och att Västtrafik kan ha fler tåg i trafik.

– Det känns väldigt bra att den nya tågdepån är på plats. Det innebär att vi får bättre tillgång till våra tåg, vilket kommer att höja kvaliteten i tågtrafiken på Kinnekullebanan. Det blir ett lyft för våra kunder, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Den nyöppnade depån ligger i anslutning till spåren vid Lidköping station. Byggnaden har fått en lite ovanlig form. Designen är gjord för att likna de tåg som finns inuti med snedfönster på ena kortväggen och fönster längs med långsidan.

– Att Lidköpings Näringslivsfastigheter nu byggt denna depå och därmed skapat möjligheten till att serva tåg även här i vår kommun är så klart väldigt bra. Detta är en viktig tillgång på Kinnekullebanan, säger Jonas Sundström, kommunstyrelsens ordförande i Lidköpings kommun.

Lidköpings kommun genom Lidköpings Näringslivsfastigheter AB kommer att äga och förvalta depån. Västtrafik blir hyresgäst och avser att teckna ett hyresavtal som följer längden på trafikavtalet med SJ Götalandståg som kör trafiken på Kinnekullebanan.

Fakta: Tågdepå i Lidköping

  • 800 kvadratmeter stor byggnad som stilmässigt påminner om Västtågen.
  • Sysselsätter åtta personer, varav sex tekniker.
  • Ligger i anslutning till Lidköping station

 

Annons

Annons

JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik
JBS är ett initiativ av aktörerna i järnvägsbranschen för att tillsammans öka tågtrafikens punktlighet och resenärernas nöjdhet. Punktlighetsmålet är att 95 procent av alla tåg ska ankomma till slutstation inom en marginal på fem minuter efter utsatt tid år 2020. Målet för resenärsnöjdhet är att 80 procent av resenärerna ska vara nöjda med eller neutralt inställda till både information och övrig hantering vid störningar. Foto: Christer Wiik

Trafikverket om tidtabellhållningen i april

Punktligheten för persontågen under april blev 89,6 procent. Utfallet är 1,5 procentenheter bättre...

Annons